خرید واتر پمپ بی ام و

راهنمای خرید واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ بی ام و شما چه کارهایی انجام می دهد؟

چیزی در حدود %70 انرژی در موتورهای احتراقی تبدیل به حرارت می شود. احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها دمای بسیار زیادی تولید می کند. بخش عمده این حرارت به دیواره های سیلندرها و پیستون ها منتقل می شود؛ اما دمای موتور نباید در این اندازه باشد. در نتیجه موتور به یک سیستم خنک کننده مؤثر نیازمند است. یعنی مقادیر زیادی گرما باید به طریقی از موتور دور شوند. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که سیستم خنک کننده بی ام و شما نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. کارکرد اصلی سیستم خنک کننده یک خودرو، انتقال گرما به محیط اطراف و ممانعت از گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو است. البته سیستم خنک کننده خودرو وظایف دیگری نیز دارد. موتور خودروی بی ام و شما در یک دمای خاص کارکرد بهینه تری دارد. به عنوان مثال، وقتی موتور سرد باشد، خودرو به شکل بهینه عمل نمی کند؛ بنابراین وظیفه دیگر سیستم خنک کننده بی ام و شما گرم کردن هر چه سریع تر موتور و نگه داشتن آن در یک دمای کار بهینه است.

تا اینجا با دلایل اهمیت زیاد سیستم خنک کننده بی ام و تان آشنا شدید. در ادامه قصد داریم یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده بی ام و تان را به شما معرفی کنیم. واتر پمپ (Water Pump) یا پمپ آب از جمله قطعات و اجزای کوچک موتور بی ام و شماست که برای داشتن کارکرد درست آن ضروری هستند؛ اما معمولاً به اندازه کافی به آن توجه نمی شود. واتر پمپ بی ام و شما یکی از مهمترین اجزای خوردو شما محسوب می شود و کار آن به حرکت در آوردن پیوسته محلول خنک کننده درون موتور و در نتیجه تنظیم کردن دمای موتور است. گردش مایع خنک کننده باید دما را در حدی نگه دارد که موتور بتواند به صورت بهینه کار کند. واتر پمپ با روشن شدن خودرو شروع به کار می کند و با حرکت دادن مایع خنک کننده درون بدنه موتور و سر سیلندر موجب خنک شدن موتور می شود. سپس مایع خنک کننده دوباره به رادیاتور می رود و با استفاده از جریان هوای فن رادیاتور دوباره خنک می شود. این پروسه به شکل مداوم درون موتور تکرار می شود تا دمای موتور همواره در اندازه مناسب و بهینه قرار داشته باشد. نشتی واتر پمپ یا هر گونه مشکل دیگر در عملکرد آن می تواند موجب وارد آمدن آسیب زیادی به خودرو شود.

 

راهنمای خرید واتر پمپ بی ام و

انواع واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ خودرو در دو نوع واتر پمپ مکانیکی و واتر پمپ برقی موجود است.

واتر پمپ مکانیکی که نمونه قدیمی تر واتر پمپ خودرو است به طور معمول مستقیماً توسط تسمه تایم به حرکت در می آید، یا اینکه تسمه متصل به سر واتر پمپ آن را به چرخش در می آورد.

اما واتر پمپ برقی نیروی مورد نیاز برای حرکت پره های خود را از طریق برق خودرو تأمین می کند.

اگر چه یک واتر پمپ مکانیکی وظیفه اش در ممانعت از بالا رفتن دمای موتور را به خوبی انجام می دهد، با این وجود نقاط ضعفی نیز دارد. هر قطعه ای از خودرو که نیروی محرکه خود را از طریق تسمه متصل به موتور می گیرد موجب کم شدن قدرت موتور و بیشتر شدن میزان مصرف سوخت می شود. مزیت واتر پمپ برقی این است که چون نیازی به یک تسمه متصل به موتور ندارد و نیروی محرکه مورد نیازش را از طریق باتری تأمین می کند بر روی قدرت موتور تأثیر منفی نمی گذارد.

مزیت دیگر واتر پمپ برقی بی ام و شما ادامه کار واتر پمپ پس از خاموش شدن خودرو است. در مواردی که در یک روز خیلی گرم یا بعد از یک رانندگی طولانی بلافاصله موتور را خاموش می کنید، چرخش واتر پمپ مکانیکی با خاموش شدن موتور متوقف می شود و دفع نشدن حرارت موتور موجب فرسایش سریعتر برخی از
قطعات موتور می شود.

به دست آوردن تمامی این مزیت ها با توجه به قیمت واتر پمپ برقی بی ام و، هزینه کردن برای خرید واتر پمپ برقی بی ام و، حتی اگر گران تر از واتر پمپ های دیگر موجود در بازار باشد را منطقی می کند.

متخصصین و مهندسین در کمپانی بی ام و با آزمایش انواع واتر پمپ برقی بی ام و توانسته اند با دقت بسیار بالایی میزان گردش محلول خنک کننده در بازه های دمایی معین را محاسبه کنند؛ در نتیجه، یک واتر پمپ برقی بی ام و از راندمان بسیار بالایی برخوردار است.

البته واتر پمپ برقی هم بی عیب نیست. معمولاً یک واتر پمپ برقی به اندازه یک واتر پمپ مکانیکی قدرتمند نیست و میزان جریان مایع خنک کننده کمتری را به حرکت در می آورد و نمی تواند با سرعتی مشابه با واتر پمپ مکانیکی مایع خنک کننده را به حرکت در بیاورد. یک واتر پمپ برقی بی ام و در قیاس با یک واتر پمپ مکانیکی می تواند قدرت موتور را 4 تا 10 اسب بخار افزایش دهد.

از آنجا که واتر پمپ برقی بی ام و شما میزان فشار وارده بر روی موتور را کاهش می دهد، موجب بیشتر شدن عمر موتور بی ام و شما نیز می شود.

استفاده از واتر پمپ برقی در خودروهای بی ام و مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

نحوه عملکرد واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ، پمپ گریز از مرکزی است که از طریق یک تسمه به میل لنگ وصل شده است و با حرکت میل لنگ به حرکت در می آید یا اینکه نیروی محرکه اش را از باتری خوردو می گیرد.  پره های واتر پمپ با فشار مایع خنک کننده را درون موتور و سرسیلندرها می گردانند و بعد دوباره آن را به رادیاتور بر می گردانند. عملیات پمپاژ تا وقتی خودرو روشن باشد به طور پیوسته انجام می شود(در پمپ های برقی بعد از خاموش شدن خودرو نیز می تواند به کار خود ادامه دهد).

 

عملکرد واتر پمپ بی ام و

 

از آنجا که درون رادیاتور همواره محلول خنک کننده با دمای پایین تر در قسمت پائینی و محلول خنک کننده برگشتی از موتور که دمای بالایی دارد در بالای رادیاتور قرار دارند، برای خنک کردن موتور، انتقال مایع خنک کننده از شیلنگ پایینی رادیاتور انجام می پذیرد. واتر پمپ با مکش مایع خنک کننده درون رادیاتور آن را از طریق شلنگ پائینی رادیاتور درون مجراهای موجود در بدنه سیلندر هدایت می کند. محلول خنک کننده اطراف سیلندرها می چرخد و آنها را خنک می کند. سپس مایع خنک کننده از طریق مجراهای درون سیلندر به سرسیلندر منتقل می شود و در آنجا در اطراف شمع ها و سوپاپ ها می گردد و موجب خنک شدن آن ها می شود. مایع خنک کننده که حالا دمای بالایی دارد از ترموستات و لوله بالایی رادیاتور وارد رادیاتور می شود تا دوباره خنک شود.

اجزای واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ بی ام و شما از چند قسمت تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر شما با این قطعه در ادامه این اجزای واتر پمپ را نام می بریم. بحث درباره نقش و عملکرد هر کدام از این اجزا به بحث مفصل تری نیاز دارد. اجزای واتر پمپ بی ام و شما عبارتند از:

  • بدنه آلومینیومی
  • یاتاقان
  • واشر و کاسه نمد
  • فولی

 

واتر پمپ بی ام و چقدر کار می کند؟

یک واتر پمپ بی ام و تا چه مدتی می تواند به درستی کار کند؟ به طور کلی نمی توان زمان مشخصی برای عوض کردن واتر پمپ تعیین کرد. واتر پمپ همراه با استارت موتور شروع به کار می کند و به صورت پیوسته کار می کند تا حرارت را از موتور دور کند. بنابراین می توان طول عمر واتر پمپ را بر اساس مسافتی که خودرو طی می کند محاسبه کرد.

واتر پمپ های بی ام و دوام زیادی دارند؛ اما کمپانی بی ام و توصیه می کند که با هر بار تعویض تسمه تایم، حتی واتر پمپ سالم بی ام و تان را نیز تعویض کنید. در انواع مختلف مدل های بی ام و عمر تسمه تایم بین 100 تا 150 هزار کیلومتر است. با توجه به این مطالب می توان گفت که طول عمر واتر پمپ بی ام و تان هم به همین اندازه است.

البته اگر قصد صرفه جویی در هزینه هایتان را داشته باشید یا خرید یک واتر پمپ برایتان میسر نباشد، در صورتی که نشانه ای از نقص یا خرابی واتر پمپ تان دیده نمی شود، می توانید آن را تعویض نکنید. البته توجه داشته باشید که درست کار کردن واتر پمپ نقش زیادی در سلامت خودروی شما ایفا می کند و یک واتر پمپ خراب می تواند در آینده هزینه ها و دردسر های زیادی را به شما تحمیل کند. قیمت واتر پمپ بی ام و در قیاس با این هزینه ها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. بنابراین تعویض یک واتر پمپ سالم اگر چه غیر عاقلانه به نظر خواهد رسید، اما در واقع تصمیمی هوشمندانه است.

 

نشانه های خرابی واتر پمپ چیست؟

شما همواره باید به این مسأله توجه داشته باشید که واتر پمپ به نگهداری و تعمیر منظم نیاز دارد و به نشانه هایی که حاکی از رسیدن زمان تعمیر یا تعویض واترپمپ است توجه داشته باشید. نشانه هایی مانند بالا رفتن بیش از اندازه نشانگر دمای آب رادیاتور و مشاهده اثرات مایع خنک کننده در زیر خودرو نشان دهنده زمان تعویض یا تعمیر واتر پمپ بی ام و شما هستند.

به طور معمول یک واتر پمپ از دو قسمت دچار نقص و خرابی می شود؛ یکی در قسمت آب بندی آن و دیگری در پره های داخلی آن، که محلول خنک کننده را به جریان می اندازند.

به دلیل جریان داشتن محلول خنک کننده درون واتر پمپ، وجود آب بندی درست در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت بروز نقص در آب بندی واتر پمپ، محلول خنک کننده با نفوذ به بیرون موجب صدمه دیدن بلبرینگ و قفل شدن واتر پمپ خواهد شد. برای حل این مشکل، در پشت قسمت آب بندی سوراخی قرار داده شده است تا در صورت نشت مایع خنک کننده، آب از این سوراخ بیرون ریخته و شما را از خرابی واتر پمپ با خبر کند.

به منظور اطمینان از وجود نشتی در واتر پمپ بی ام و تان، می توانید آن را جایی که کف آن تمیز و خشک باشد قرار دهید یا یک صفحه چوبی، فلزی یا مقوایی زیر بخش جلویی خودرو بگذارید و برای مدتی صبر کنید و هر از چند گاهی زمین یا صفحه ای که زیر خوردویتان قرار داده اید را بررسی کنید. در صورت خیس شدن آن ها، به احتمال زیاد واتر پمپ تان نشتی دارد.

یکی دیگر از خرابی های شایع در واتر پمپ ها، اکسیده شدن پره های داخلی آن هاست. محلول خنک کننده همواره درون واتر پمپ وجود دارد، در نتیجه با گذشت زمان می تواند موجب پوسیدگی واتر پمپ شود. این مسأله موجب چرخش کمتر مایع خنک کننده و در نتیجه گرم شدن موتور می شود. استفاده از محلول خنک کننده ای که خاصیت ضد پوسیدگی دارد از خورده و سوراخ شدن پره های واتر پمپ جلوگیری می کند.

نشانگر مایع خنک کننده نشانه خوب دیگری برای وجود نشتی در واتر پمپ است. روشن شدن این نشانگر می تواند در اثر بروز نشتی در مخزن مایع خنک کننده باشد. روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور نشان دهنده این است که واتر پمپ خودرو نیاز به بررسی فوری دارد.

یکی دیگر از نشانه های خراب بودن واتر پمپ بی ام و شما عملکرد ضعیف کولر خودرویتان است.

از دیگر نشانه های خرابی واتر پمپ بالا رفتن شدید دمای موتور و کار کردن یکسره فن رادیاتور و پایین نرفتن دمای موتور است.

در حالت عادی صدای واتر پمپ بی ام و بسیار کم است. اما صدای واتر پمپ خراب به صورت صداهای اضافی شبیه به ساییده شدن دو شیء به یکدیگر است. علت این صدای واتر پمپ خراب درست کار نکردن پروانه داخلی آن است. در صورت شنیدن این صدای واتر پمپ نشان دهنده این است که عمر واتر پمپ بی ام و تان به پایان رسیده است و باید آن را با یک واتر پمپ نو تعویض کنید.

به دلیل اینکه خرابی واتر پمپ می تواند آسیب های جدی به موتور بی ام و شما وارد کند، متخصصین در شرکت بی ام و به طراحی و ساخت یک واتر پمپ خوب که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد توجه زیادی دارند. در نتیجه در صورت خرید واتر پمپ اصل بی ام و احتمال اینکه با چنین مشکلاتی روبرو شوید بسیار کم خواهد بود.

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های بالا بهتر است در اولین فرصت به یک نمایندگی بی ام و یا تعمیرکاران دارای صلاحیت مراجعه کنید تا با تست واتر پمپ خودرویتان مشکل را تشخیص داده و اقدام به رفع آن نمایند. علاوه بر این، مراجعات دوره ای به تعمیرگاه یا نمایندگی و تست واتر پمپ بی ام و تان شما را از دردسرهای بعدی حاصل از خرابی واتر پمپ در شرایط مشکل ساز حفظ خواهد کرد.

واتر پمپ اصلی بی ام و

واتر پمپ اصلی یا مورد تأیید شرکت بی ام و در قیاس با بسیاری از انواع واتر پمپ عمر بسیار بیشتری دارد. با وجود اینکه قیمت واتر پمپ غیر اصل یا متفرقه در بازار می تواند در قیاس با قیمت واتر پمپ بی ام و اصل بسیار کمتر باشد؛ اما طول عمر بالای واتر پمپ اصل بی ام و و آسیب هایی که ممکن است یک واتر پمپ تقلبی یا متفرقه به خودرو شما بزند و هزینه های بسیار زیادی به شما تحمیل کند، خرید واتر پمپ بی ام و اصل را به انتخابی بسیار درست تبدیل می کند؛ حتی اگر قیمت واتر پمپ بی ام و اصل بسیار بالاتر باشد.

از طرف دیگر، از آنجا که هر سازنده ای محصولات و قطعات مورد نیاز خوردوهای تولیدی اش را بهتر می شناسد، می توان نتیجه گرفت که یک واتر پمپ بی ام اصل یا یک واتر پمپ مورد تأیید شرکت بی ام و بهترین عملکرد را در خودروهای بی ام و به همراه دارد.

بنابراین توصیه می شود که در صورت نیاز به تعویض واتر پمپ بی ام و تان، از فروشندگان معتبری که واتر پمپ اصلی بی ام و یا واتر پمپی که مورد تأیید کمپانی بی ام و باشد را به شما عرضه می کنند این قطعه مهم را خریداری کنید.

نتیجه گیری

متوجه شدید که یکی از قطعات با اهمیت و کلیدی خودروی بی ام و شما واتر پمپ آن است؛ که خراب شدن آن می تواند خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین یک واتر پمپ سالم ارزشی بسیار بالاتر از هزینه ای که برای آن می کنید را خواهد داشت. شما باید با بازدید و تست منظم واتر پمپ بی ام و تان از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و در صورتی که نیاز به تعویض داشت حتماً از یک واتر پمپ بی ام و اصل یا تأیید شده توسط شرکت بی ام و استفاده کنید.

خرید شمع بی ام و

راهنمای خرید شمع بی ام و

بسیاری از ما شیفتة خودرو هستیم. وقتی طراحی و ساختار یک خودرو را می بینیم، تحت تأثیر قرار می گیریم. اما حتماً می دانید که مسئول اصلی عملکرد خودرو موتور آن است. گرچه موتور در معرض دید قرار ندارد، امّا تأثیر بسیار زیادی در عملکرد خودرو دارد.

کمپانی BMW یک از تولید کنندگان پیشرو در صنعت خودروسازی است. بی ام و با موتورهای بسیار خوش ساخت و بدنۀ قدرتمند خودروهایش شناخته شده است. موتور به وسیلۀ قطعۀ کوچکی به نام شمع به حرکت در می آید. درست است که اندازۀ شمع در قیاس با سایر قطعات خودرویتان کوچک به نظر می رسد، اما در واقع قطعۀ بسیار مهمی است.

 

کارکرد شمع در خودرو چیست؟

شمع یک وسیله برقی است که در موتورهای احتراقی مورد استفاده قرار می گیرد و در قسمت سر سیلندر موتور نصب می شود. بنزین به شکل افشانه درون سیلند اسپری و فشرده می شود. بعد از اینکه سوخت فشرده شد، شمع شروع به تولید جرقه هایی می کند و بنزین فشرده شده را مشتعل می کند.

 

انواع شمع بی ام و

انواع مختلفی از شمع بی ام و وجود دارد. شما باید در ارتباط با هر کدام از آن ها مقداری اطلاعات داشته باشید تا بتوانید بهترین شمع را برای خودروی بی ام و تهیه کنید. شمع ها می توانند بر اساس نوع الکترودی که دارند دسته بندی شوند. انواع مختلف الکترود شامل U، V و دو نیمه است.

 

انواع شمع بی ام و

 

جنس شمع بی ام و می تواند یکی از ملاک های دسته بندی انواع شمع بی ام و باشد:

  • شمع مسی: دارای یک هسته مس خالص است. اما الکترود مرکزی در انتهای خود آلیاژ نیکل دارد. این شمع بزرگ ترین قطر الکترود را دارد. ولتاژ مورد نیاز برای شروع به کار شمع به صورت غیر مستقیم با قطر الکترود متناسب است.
  • شمع تک پلاتین: از نظر طراحی بسیار به شمع مسی شبیه است. تفاوت بین آن ها این است که در این نوع شمع یک صفحۀ پلاتینی به انتهای الکترود مرکزی متصل است.
  • شمع دو پلاتینی: این نوع شمع برای حل مشکل جرقه های زائد طراحی شده است. مشکل جرقه های زائد در شمع های تک پلاتینی و مسی وجود دارد. برای حل این مشکل یک صفحۀ پلاتینی اضافی به انتهای الکترود کناری هم متصل شده است.
  • شمع اریدیومی: کاراترین نوع شمع بین سایر شمع ها هستند. دارای یک سر ایریدیومی در الکترود مرکزی و سر پلاتینی در الکترود کناری هستند. سر ایریدیومی قطر الکترود مرکزی را کاهش می دهد. بنابراین ولتاژ کمتری مصرف می شود و مشکل جرقه های زائد نیز حل می شود.

 

مزایای شمع بی ام و با کیفیت چیست؟

شمع یک بخش بسیار مهم در خودروهاست. از مزیت های داشتن یک شمع BMW با کیفیت می توان این موارد را برشمرد:

  • کمک می کند تا اشتعال سوخت بهینه شود. این مسئله برای شمع مزیت بسیار مهمی است و عملکرد موتور را بهبود می دهد.
  • بازده سوخت را افزایش می دهد. توجه زیاد روی کیفیت و کارایی شمع بی ام و از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید به دنبال یک شمع BMW با کیفیت عالی باشید، این کار به شما کمک می کند که در هزینه های سوخت صرفه جویی کنید.
  • موجب کارکرد پرتوان و نرم خودروی BMW شما می شود.
  • تولید گازهای مضر را کاهش می دهد. اگر سوخت به صورت کامل مشتعل نشود، گازهای مضر و سمی تولید می کند.

 

چطور بهترین شمع بی ام و را انتخاب کنیم؟

ضروری است مطمئن شویم که شمعی که قصد خرید آن را دارید مناسب خودروی شما باشد. امکان رسیدن به بازده حداکثری تنها زمانی ممکن است که یک شمع مناسب انتخاب کنید. فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید هنگام انتخاب شمع در نظر داشته باشید:

  • اندازۀ الکترودها
  • فاصلۀ بین الکترودها
  • جنس مادۀ به کار رفته برای ساخت سر الکترودها
  • قطر و بلندی بخش دندانه دار شمع
  • برآمدگی دماغۀ عایق

 

هر شمعی برای خودروی BMW شما قابل استفاده نیست. هنگام خرید شمع برای خودرویتان باید بسیار مراقب باشید. هر مدل یک نوع شمع خاص را برای اشتعال سوخت با سرعت و مقدار مورد نظر نیاز دارد.

 

بهترین شمع بی ام و

 

چطور می توان گفت که یک شمع از کیفیتی بهتر نسبت به دیگری برخوردار است؟ باید به جنس شمع بی ام و تان و طراحی خاصی که در آن به کار رفته است نگاه دقیق تری داشت. سال ها پیش شمع های دارای هسته های مسی، بسیار معمول بودند. اما این روزها شمع های با هسته های از جنس پلاتین، دوبل پلاتین یا ایریدیوم عملکرد خوب و روان خودروی شما را برای مدت زمان طولانی تری ممکن می کنند. فاکتور های دیگری که یک شمع را با کیفیت تر می کند چیزهایی مانند شیار های الکترودهای جانبی یا طراحی خاص عایق های شمع ها که مانع تخلیۀ الکتریکی ناخواسته در زمان جرقه زدن شمع می شود، هستند.

خرید شمع بی ام و اصل روشی خوب برای اطمینان از کیفیت، و دوام شمع ها است. یک شمع اصل بی ام و عمر و کارکردی به مراتب بهتر از شمع های متفرقه دارد.

هر چند وقت یکبار باید شمع و وایر و شمع خودرو بی ام و را تعویض کنید؟

سوال خوبی است، اما پاسخ دادن به آن ساده نیست، چون بخشی از آن به کیفیت شمع ها و وایرهایی که روی خودرویتان دارید بستگی دارد. شمع ها و وایرهای با کیفیت، عمر بیشتری دارند. یک قاعدۀ خوب این است که وایر را همزمان با شمع تعویض کنید.

در مورد اینکه برای سرویس و نگهداری خودرو باید به چه چیزهایی توجه کرد، اکثر افراد چیزهایی مانند چک کردن فشار باد لاستیک ها و تعویض روغن را مطرح می کنند. زیاد بودن تعداد افرادی که تعویض شمع هایشان را بخشی از برنامۀ سرویس و نگهداری مورد نیاز خودرویشان قرار نمی دهند تعجب برانگیز است. تعویض منظم و مطابق برنامۀ شمع به اندازۀ تعویض روغن یا چک کردن فشار باد لاستیک ها مهم است.

اگر حین رانندگی با خودرویتان احساس مشکل در حرکت یا کند شدن کردید، می تواند نشانۀ‌ این باشد که لازم است شمع هایتان چک شود. نشانه های یک شمع دارای مشکل متنوع اند و نمی توان به راحتی مشکلی در خودرو را به آن نسبت داد. اگر با کم شدن شتاب، افت عملکرد، قدرت پایین، مصرف بیش از اندازۀ‌ سوخت و مشکل در حرکت و روان بودن خودرو روبرو هستید، علت آن می تواند عملکرد بد شمع ها باشد.

اصطلاح “تنظیم موتور” اساساً به سیستم های احتراق خودروهای بی ام و قدیمی تر که از دلکو، وایر شمع و سیستم های جرقه زنی و پلاتین های دلکو استفاده می کردند مرتبط است. این سیستم های منسوخ شده با سیستم های احتراق از نوع coil-on-plug که هیچ قطعۀ‌ متحرکی ندارند و فواصل سرویس و نگهداری بلند مدت تری دارند جایگزین شده اند. از مدل های 1999 به بعد، در تولید شمع BMW تحولاتی ایجاد شد. اکثر این خودروها با شمع هایی با الکترود های دارای سر پلاتینی(و از 2006 با الکترود های دارای سر ایریدیومی) که بعد از 160000 کیلومتر نیاز به تعویض داشتند، تولید می شدند. (تقریباً از 1999 تا مارس 2009، و به جز مدل های M و توربوشارژ) مدل های قدیمی ترMotorsport  بی ام و مانند E36/7 و E85 M Roaster/Coupe و E36 و E46 M3 با یک نوع مشابه شمع BMW یعنی Two Ground Strap تولید می شدند. این موتورهای با عملکرد بالا موجب استهلاک شمع های بی ام و با سرعت بیشتری می شدند و بعد از هر 100000 کیلومتر نیاز به تعویض داشتند. مدل های جدید تر Motorsport بی ام و، مانند E60 M5، E63/64 M6 و E90/92 M3 دوره های سرویس و نگهداری کوتاه تری دارند. در این خودروهای مجهز به موتورهای V8 و V10 ،برای داشتن عملکرد بهینه، بعد از هر 60000 کیلومتر نیاز به تعویض شمع خودرو بی ام و تان دارید. در مدل های توربوشارژ بی ام و، که در آن ها از موتورهای N54، N63 استفاده می شود(مانند 135i، 335i، 535i، X5، X6، مدل های 2009 و جدیدتر 750i، مدل های 2010 و جدیدتر 550i) از شمع های دارای سر مسی که بعد از هر 60000 کیلومتر نیاز به تعویض دارند استفاده می شود. در جدیدترین مدل های دارای موتورهای توربوشارژ N20 و N55 یا موتور N52TU (مدل های 2010 و جدیدتر 535i، 535i GT، 128i، 328i، X3، X5) بعد از هر 100000 کیلومتر به تعویض شمع نیاز است. تعویض شمع خودرو بی ام و تان در دوره های مشخص شده کمک می کند که عملکرد موتور و صرفه جویی در مصرف سوخت خودرویتان به حداکثر برسد.

تمامی این مقادیر با فرض کاملاً درست کار کردن خودرو پیشنهاد شده اند. اینکه شمع ها خیلی زودتر از این دوره ها خراب شوند به هیچ وجه غیرعادی نیست. زمانی که شمع دچار مشکل شود مهم نیست که 10 کیلومتر یا 100000 کیلومتر با آن کار کرده باشید، شمع هر چه سریع تر نیاز به تعویض دارد.

فواید تعویض شمع بی ام و چیست؟

زمانی که شمع هایتان به هر دلیلی شروع به بد کار کردن می کنند، خودروی شما عملکرد بهینۀ خود را از دست می دهد. این ها چند مورد از فواید عمدۀ تعویض شمع هاست.

  • خودروی شما روان تر کار می کند

زمانی که شمع هایتان را تعویض می کنید فرآیند احتراق در موتور بسیار بهتر انجام می شود. این مسئله باعث می شود که موتور شما روان تر کار کند و رانندگی با خودرویتان بسیار راحت تر خواهد شد.

  • میزان مصرف بنزین تان بهتر می شود

زمانی که موتور روان تر کار کند فرآیند احتراق در آن بهتر ادامه پیدا می کند. این مسئله به نوبۀ خود میزان مصرف سوخت شما را در دراز مدت بهبود می دهد.

  • بعضی از خطرات بالقوه برای سایر قطعات موتور یا خودرو از بین می رود

وقتی در اثر عملکرد بد شمع موتور بی ام و شما، خودرویتان در جرقه زدن دچار مشکل می شود یا می پرد، احتمال آسیب دیدن بقیۀ قطعات در اثر این حرکت ها و همینطور ایجاد گرمای زیاد وجود دارد.

 

4 نکته که برای خرید شمع بی ام و

زمانی که یک شمع جدید برای خودرویتان خریداری می کنید باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ در اینجا لیستی از توصیه هایی که می توانند در پیدا کردن شمع بی ام خوب و مناسب نیازهایتان به شما کمک کنند را می آوریم.

  1. اطلاعات مربوط به خودرویتان را بدانید.

بسیار مهم است که اطلاعات مهم مربوط به خودرویتان را بدانید. این اطلاعات در انتخاب درست نوع و اندازۀ شمع بی ام و تان به شما کمک خواهند کرد.

مهم ترین اطلاعاتی که در مورد خودرویتان به آن ها نیاز دارید عبارتند از:

  • سال ساخت خودرو
  • مدل
  • اندازه/حجم موتور
  • نوع کاربراتور یا انژکتور
  • تعداد سیلندر

بسیاری از این اطلاعات را می توان از دفترچۀ‌ راهنمای خودرو به دست آورد. وقتی زمان سرویس و نگهداری خودرو می رسد، این دفترچه، اطلاعات اختصاصی دربارۀ نوع شمع هایی که باید برای خودرویتان خریداری کنید و همینطور اندازۀ شمع هایی که نیاز دارید را به شما می دهد. حتی شاید برند شمعی که می توانید استفاده کنید نیز در آن توصیه شده باشد.

 

  1. شمع های دارای کیفیتی پایین تر از آنچه از ابتدا در خودرو استفاده شده است نخرید.

شمع ها چیزهایی نیستند که بخواهید در خرید آن ها صرفه جویی کنید. بسیاری از افراد مرتکب این اشتباه می شوند و شمع بی ام و اصل کارخانه ای خود را با نوعی از شمع ها که استاندارد های مشابه شمع های اولیه ندارند جایگزین می کنند. این اشتباه بزرگی است. زمانی که شمع اولیۀ خودرویتان را تعویض می کنید همواره آن ها را با نوعی مشابه یا بهتر جایگزین کنید.

  1. خرج کردن بیشتر برای شمع ها اغلب موجب صرفه جویی در مخارج تان می شود.

اغلب، در خرید بعضی از بخش های خودرو نیازی به خریدن قطعات با قیمت هر چه بالاتر نیست. اما قیمت شمع بی ام و از این قاعده مستثناست. در مورد شمع بی ام و معمولاً بهترین راه خرید یک شمع گران است. خرید یک شمع با کیفیت معمولاً در دراز مدّت مقادیر قابل توجهی از پول شما را در مصرف سوخت صرفه جویی می کند. پس بهتر است که از گران بودن قیمت شمع بی ام و تان ناراحت نباشید.

  1. کاربرد خودرو

زمانی که برای بی ام و تان شمع می خرید، حتماً کاربرد اصلی آن را در نظر داشته باشید. شمع های مورد استفاده در خودرویی که برای رفت و آمد معمول به محل کار مورد استفاده قرار می گیرند با شمع هایی که برای یک خودروی دارای عملکرد بالا که فقط آخر هفته ها برای رانندگی با سرعت بالا آن را بیرون می آورید بسیار تفاوت دارند.

هر آنچه که باید درباره فیلتر روغن بی ام و دانست

در این مطلب قصد داریم شما را با نقشی که فیلتر روغن بی ام و در عملکرد خودرو شما دارد و همینطور مهم ترین نکات درباره فیلتر روغن بی ام و آشنا کنیم.

در اثر کار موتور مقدار کمی از ذرات فلزی جدا شده و وارد جریان روغن موتور می شوند. علاوه بر آن ذرات ناشی از احتراق در سیلندرها نیز می توانند وارد روغن خودرو شوند. وظیفه فیلتر روغن در موتور بی ام و شما تصفیه این ذرات وارد شده در روغن موتورتان است. عملکرد فیلتر روغن به عملکرد فیلتر هوا شباهت دارد؛ هر دوی آن ها مانع ورود ذرات اضافی و آلودگی ها به موتور خودرو می شوند و از موتور در برابر این ذرات که می توانند به موتور آسیب برسانند محافظت می کنند.

انواع مختلفی از فیلتر روغن BMW وجود دارد. اینکه بی ام و شما به کدام نوع فیلتر روغن نیاز دارد بین مدل های مختلف تفاوت دارد. متخصصین و تعمیرکاران نوع فیلتر روغن بی ام و مورد نیاز خوردروی شما را می دانند و می توانند در خرید فیلتر روغن بی ام و به شما کمک کنند. البته شما می توانید با مراجعه به دفترچه خوردویتان هم نوع فیلتر روغن مناسب مدل بی ام و را بفهمید.

شما باید هنگام خرید فیلتر روغن بی ام و به چند فاکتور توجه داشته باشید. که مهم ترین آن ها عبارتند از:

همخوانی – قبل از در نظر گرفتن هر چیز دیگر، باید همخوان بودن فیلتر روغن با خودرویتان را در نظر داشته باشید. فیلتر باید کاملاً مناسب سال ساخت و مدل بی ام و شما باشد.

نوع روغن – بخش های تصفیه کننده داخلی فیلترها برای همه انواع روغن ساخته نشده اند. بنابراین شما باید بررسی کنید که آیا فیلتر روغن مورد نظرتان با نوع روغن موتور بی ام و تان همخوانی داشته باشد.

طول عمر – فیلتر روغن BMW یا هر خودروی دیگری باید بعد از مسافت مشخصی تعویض یا تمیز شود. بسیاری از فیلترها برای کار تا 8000 کیلومتر طراحی شده اند.

از برندهای معتبر در زمینه ساخت و فروش فیلتر روغن بی ام و می توان Motorcraft، K&N Powersports، Mobil 1 M1-110، Mann-Filter، FRAM، Motorcraft و Bosch را نام برد. در صورت نداشتن امکان استفاده از فیلتر روغن بی ام و اصل می توان از این فیلترها نیز برای بی ام و تان استفاده کنید. عملکرد بعضی از این فیلترها در حد بهترین فیلتر روغن بی ام و اورجینال است.

 

فیلتر روغن بی ام و استاندارد

اجزای فیلتر روغن موتور شامل یک درب ضخیم، کاغذ صافی و سوپاپ ضد اطمینان است. در ساخت همه این اجزاء فیلتر روغن باید از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود. بخصوص مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کاغذ فیلتر روغن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

نقش فیلتر روغن در موتور بسیار مهم است و رعایت نشدن استانداردها در ساخت آن می تواند آسیب های جدی به موتور وارد کند. قیمت های بالای قطعات بی ام و و همچنین بالا بودن هزینه های تعمیر موتور بی ام و، دقت در انتخاب فیلتر روغن مناسب برای بی ام و تان را بسیار ضروری می کند.

 

فیلتر روغن بی ام و

 

به عنوان مثال، فیلتر های غیر استاندارد به دلیل استفاده از کاغذ بی کیفیت و نامناسب به خوبی عمل تصفیه را انجام نمی دهند و در نتیجه ذرات و آلودگی ها از آن عبور کرده و وارد موتور می شوند. این ذرات به مرور زمان موجب خوردگی پیستون و سیلندر شده و در نهایت به موتور خودرو آسیب می زنند.

استفاده نکردن از یک فیلتر روغن بی ام و استاندارد می تواند منجر به بالا رفتن مصرف بنزین، کم شدن قدرت موتور، جوش آوردن، روغن سوزی، شکستن قطعات موتور و نهایتاً از کار افتادن موتور شود.

از مشخصات فنی فیلتر روغن خوب و استاندارد، می توان به مواردی مانند سهولت ورود روغن به درون فیلتر، جداسازی و جذب خوب ذرات از روغن، مقاوم بودن در برابر پاره شدن، تحمل فشار بالای محفظه فیلتر، آب بندی خوب و داشتن سوپاپ اطمینان اشاره کرد.

از دیگر مشخصات فنی فیلتر روغن استاندارد داشتن سوپاپ اطمینانی است که در مواردی که کثیف بودن کاغذ صافی مسیر حرکت روغن از درون صافی مسدود می شود امکان عبور روغن از خارج صافی را ممکن کند، تا فشار روغن در موتور افت نکند. درصورت کثیف شدن زیاد صافی، روغن نمی تواند از فیلتر عبور کرده و در نتیجه موتور آسیب می بیند. بنابراین، این سوپاپ اطمینان نقش بسیار مهمی در فیلترهای روغن ایفا می کند و یکی از مهم ترین اجزای فیلتر روغن خودرو می باشد. بنابراین هنگام خرید فیلتر روغن بی ام وباید به این نکته توجه داشته باشید.

یکی دیگر از مشخصات فنی فیلتر روغن بی ام و شما ماندن و خالی نشدن روغن از درون فیلتر روغن بعد از خاموش شدن خودرو است. این مسئله موجب می شود که در زمان به کار افتادن مجدد موتور، روغن بلافاصله جریان پیدا کرده و به تمام بخش ها برسد. اگر بعد از خاموش شدن موتور فیلتر روغن خالی شود مقداری طول خواهد کشید تا فیلتر روغن دوباره پر شود و به بخش های مختلف موتور برسد.

 

تعویض فیلتر روغن بی ام و

 

بنابراین هنگام خرید فیلتر روغن بی ام و تان حتماً روی استاندارد بودن آن دقت داشته باشید. متأسفانه در بازار و حتی تعمیرگاه ها و تعویض روغنی ها انواع فیلتر روغن ارزان و غیر استانداردی به فروش می رسد که با حذف قسمت های مهم فیلتر روغن، مانند سوپاپ اطمینان آن، یا با استفاده از مواد نامرغوب برای فروش فیلتر روغن ارزان به مصرف کننده ارائه می کنند. اما باید توجه داشت که استفاده از یک فیلتر روغن ارزان اما بی کیفیت و غیر استاندارد موجب صدمه دیدن موتور خودرو و کم شدن طول عمر آن و در مواردی هزینه های بسیار زیاد به صاحب خوردو خواهد شد. بنابراین استفاده از یک فیلتر روغن استاندارد و همچنین رعایت زمان بندی درست در تعویض فیلتر روغن می تواند مدت های طولانی شما را از صرف هزینه و وقت برای تعمیر بی ام و تان بی نیاز کند.

تعویض فیلتر روغن بی ام و

حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که چه موقع باید فیلتر روغن BMW را تعویض کنید.

یکی از اصلی ترین دلایل برای تعویض فیتلر روغن بی ام و تان می تواند کثیف شدن آن باشد. همانطور که گفته شد فیلتر روغن ذرات حاصل از کارکرد موتور را فیلتر می کند؛ بنابراین بعد از مدتی کثیف شده و در نتیجه عبور روغن از درون آن به سختی انجام می گیرد. در این وضعیت امکان کم شدن راندمان موتور، آسیب دیدن پمپ روغن یا شکستن سوپاپ ها یا سایر قطعات متحرک موتور وجود دارد.

از عمده ترین دلایل کثیف شدن فیلتر روغن می توان به این موارد اشاره کرد:

  • آلودگی های موجود در روغن موتور.
  • ساییده شدن فلزات که منجر به وارد شدن ذرات فلز و کربن به درون جریان روغن موتور می شود.
  • تغییرات دمای روغن موتور حین کار که موجب یک سری واکنش های شیمیایی شده و باعث آلوده شدن روغن می شود.

در مواردی ممکن است نشتی روغن از فیلتر، موجب گریپاژ موتور شود. یا اینکه در اثر پاره شدن کاغذ فیلتر و گیر کردن آن در مسیر حرکت روغن در موتور، روغن به بخش هایی از موتور نرسیده و منجر به آسیب به موتور شود. در مواردی به دلیل وجود سوراخ در کاغذ فیلتر، روغن به خوبی تصفیه نمی شود و آلودگی ها و ذرات از آن عبور می کنند و به تدریج به درون موتور می روند. این ذرات موجب ساییده شدن پیستون و سیلندر شده و به موتور خودروی شما آسیب می زنند.

زمان تعویض فیلتر روغن بی ام و

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

بعضی افراد فیلترهای روغن شان را در فواصل طولانی تعویض می کنند یا آن را به شکل درست و اصولی تعویض نمی کنند، یا از فیلترهای بی کیفیت استفاده می کنند. در حالی که باید توجه داشت که با تعویض به موقع، درست فیلتر روغن و استفاده از فیلتر با کیفیت  هزینه های تعمیر و نگهداری موتور خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بنابراین همواره توجه داشته باشید که تعویض فیلتر روغن بی ام و در زمان های مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است و طول عمر موتور بی ام و تان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اغلب سازندگان فیلترهای روغن بهترین زمان تعویض فیلتر روغن را همراه با تعویض روغن می دانند. به این ترتیب، یعنی بهترین زمان تعویض فیلتر روغن بی ام و بعد از هر 5 هزار کیلومتر یا بعد از 3 ماه خواهد بود.

البته تعویض همزمان روغن و فیلتر روغن ضروری نیست؛ تعویض فیلتر روغن به نوع روغن و فیلتر روغن مورد استفاده شما بستگی دارد. بعضی از تعمیرکاران تعویض فیلتر روغن در فواصل بلندتر را نیز بی ضرر می دانند.

توجه داشته باشید که زمان مناسب تعویض فیلتر روغن بی ام و به بزرگی موتور آن بستگی ندارد. عواملی مانند وزن خودرو، دمای محیط و شرایط آب و هوایی تأثیر بیشتری در این مسئله دارند.

در صورتی که به هر دلیل فیلتر روغن BMW را در فواصل تعیین شده تعویض نمی کنید باید به نشانه های زیر توجه داشته باشید و در صورت مشاهده آن ها اقدام به تعویض فیلتر روغن BMW کنید:

  • بروز مشکل در روشن شدن خودرو
  • خاموش شدن یکباره خودرو
  • افزایش یافتن مصرف سوخت
  • ریپ زدن و روان نبودن کارکرد موتور
  • روشن شدن چراغ چک موتور یا چراغ روغن
  • مشاهده اثرات نشتی روغن در زیر خودرو
  • کم شدن فشار روغن

 

در مواردی که در زیر می آیند بهتر است روغن موتور BMW خود را بعد از 4000 کیلومتر تعویض کنید:

  • در صورت در جا کار کردن زیاد خودرویتان
  • جابجایی های کوتاه زیاد
  • شرایط بد آب و هوایی
  • رانندگی زیاد در ترافیک
  • رانندگی در محیط های پر گرد و غبار

 

چند نکته مهم که باید در مورد تعویض فیلتر روغن بی ام و به آن ها توجه داشته باشید:

  • به هیچ عنوان دو روغن موتور با خواص متفاوت را با هم ترکیب نکنید.
  • ترجیحاً فیلتر روغن BMW خود را در فواصل معین و بعد از تعویض روغن موتور تعویض کنید.
  • میزان روغن موتور نباید از نشانه گیج پایین تر یا بالاتر باشد. زیاد بودن روغن موتور موجب افزایش مصرف بنزین خواهد شد.
  • ریختن بیش از حد روغن درون موتور، موجب بروز اشکال در کار فیلتر روغن می شود و موجب نشت روغن خواهد شد.

قیمت فیلتر روغن بی ام و

بالاتر بودن قیمت فیلتر روغن BMW  نسبت به برخی از فیلترهای موجود در بازار به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت فیلترهای روغن بی ام و است. بر خلاف فیلترهای ارزان قیمت فیلتر بی ام و با مواد با کیفیت بالا و با رعایت اصول مهندسی و استفاده از علوم روز ساخته می شوند.

همانطور که گفته شد فیلتر روغن نقش بسیار مهمی در سلامت موتور خودرو دارد. و استفاده از فیلترهای بی کیفیت می تواند منجر به آسیب های جدی به موتور خودروی شما شود. بنابراین اطمینان خاطر و ایمنی حاصل از خرید فیلتر روغن بی ام و ارزش هزینه ای که می کنید را دارد و شما نباید در مورد قیمت فیلتر روغن بی ام و تان حساسیت زیادی به خرج دهید. شما باید به دنبال خرید بهترین فیلتر روغن موتور مناسب برای بی ام و تان باشید.

مواردی که باید در مورد سیستم روتر و لنت بی ام و بدانید

سیستم ترمز ، شامل، کالیپرها، سیلندرها، روتورها، لنت بی ام و شما و همینطور سایر قطعات جزئی مرتبط با آن ها باید درست کار کند تا ایمنی کلی خودرو تضمین شود. وقتی یکی از لنت ها به خوبی عمل نکند،‌ برای کاهش سرعت و توقّف دچار مشکل خواهید شد.

تعویض روتور و لنت بی ام و، و قسمت های دیگر سیستم ترمز، اگر چند باری آن را انجام داده باشید، کاری نسبتاً ساده است. حتّی کسی که آشنایی چندانی با خودروها ندارد، در صورتی که ابزار درست(و زمان) برای انجام این کار را در اختیار داشته باشد، می تواند روتورها و لنت های بی ام و اش را سر جایشان نصب کند. بعد از هر بار تعویض روغن، تعویض لنت و روتور یکی از معمول ترین کارهایی است که صاحبان خودرو انجام می دهند. اگر تجربه یا امکانات کافی برای انجام این کار را ندارید، بهتر است که خودرویتان را به مراکز تعمیر تخصّصی بی ام و قابل اطمینان بسپارید، با این کار می توانید مطمئن باشید که کار توسّط متخصّصین با تجربه انجام خواهد شد، و از روتور و لنت بی ام و اصلی برای جایگزینی قطعات خودرویتان استفاده خواهد شد.

برای اینکه دید بهتری از ترمز خودرویتان پیدا کنید، بیایید به بعضی از جنبه های اصلی سیستم ترمز، شامل بخش های مختلف آن، اینکه چطور با هم کار می کنند، برخی مکانیزم های ایمنی و اطّلاعات دیگری که به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه به کدام قطعه های بخصوص ترمز خودرو نیاز دارید نگاهی بیندازیم.

 

لنت ها و روتورهای ترمز بی ام و

 

لنت بی ام و

 

اکثر شما، وقتی دربارۀ سیستم ترمز خودرویتان فکر می کنید، دو قطعۀ اوّلی که به ذهن تان خطور می کند روتورها و لنت های بی ام و تان است. این دو قطعه معمول ترین قطعات تعویضی ترمز ها هستند، تا اندازه ای به این دلیل که زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید مسئولیت ایجاد اصطکاک خیلی زیادی که خودروی شما را متوقّف می کند به عهدۀ آن هاست. برخلاف قطعات مهم دیگر ترمز- مانند سیلندر اصلی ترمز، شلنگ ترمز و کالیپر- روتور و لنت بی ام و شما در معرض بیشترین میزان استهلاک در بین بخش های دیگر سیستم ترمز هستند.

برای متوقّف شدن اکسل، لنت ها روی روتورها فشار داده می شوند(در هر دو طرف روتور، برای داشتن یک حرکت توقّفی متعادل). این فعل و انفعال فلز روی فلز می تواند باعث شود که هم روتور و هم لنت خورده شوند. روتورها و لنت های بی ام و به علّت استفاده از تکنولوژی و دانش روز، عملکرد و دوام خیلی بهتری نسبت به بسیاری از دیگر لنت ها و روتورهای موجود در بازار دارند. در نتیجه یک روتور یا لنت بی ام و میزان ساییدگی و خوردگی به مراتب کمتری نسبت روتورها و لنت های دیگر دارد.

لنت های ترمز بی ام و اصولاً به دو روش ساخته می شوند:

لنت های نیمه فلزی– این نوع متداول تر از لنت بی ام و، شامل تراشه های فلزی ای است که توسط رزین به هم چسبیده اند. لنت های نیمه فلزی مقرون به صرفه ترین و پر استفاده ترین نوع از لنت های ترمز هستند. لنت های بی ام و نیمه فلزی به کار رفته در ای خودروها دارای مشخّصه های سایش عالی، حذف صدا و لرزش، ساییدگی یکنواخت، و میزان اصطکاک ثابت در دماهای مختلف می باشد.

 

لنت بی ام و فلزی

 

لنت های سرامیکی– یک لنت بی ام و سرامیکی، در قیاس با لنت های نیمه فلزی، برای داشتن عملکرد بهتر و دیرتر مستهلک شدن، دارای طرّاحی سبک و خصوصیّات عالی است. یک لنت بی ام و سرامیکی از رشته های سرامیکی، مواد پرکننده، و کمی فلز که به کمتر شدن تولید گرما حین ترمز گرفتن کمک می کند، ساخته شده است. لنت های سرامیکی به کار رفته در خودروهای بی ام و می توانند تا دمای 1000 درجۀ سانتیگراد را تحمّل کنند، دمایی در اندازۀ مواد مذاب خارج شده از دهانۀ یک آتشفشان. البته در استفادۀ روزمره دمای این نوع از لنت بی ام و معمولاً از 500 درجه بالاتر نمی رود.

 

لنت ترمز سرامیکی

 

کدام لنت برای خودروی شما مناسب است؟ تا زمانی که از لنت بی ام و اورجینال برای خودرویتان استفاده می کنید، می توانید به دلخواه از مواد مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر خودروی شما لنت های بی ام و نیمه فلزی کارخانه ای داشته، امّا شما تصمیم بگیرید که از لنت های سرامیکی استفاده کنید، ایرادی ندارد. در صورتی که لنت ها به خوبی و به شکل درست در جای خود قرار بگیرند،‌ انتخاب بین مواد سازندۀ آن ها در درجۀ دوم اهمیّت قرار می گیرد. عادت های شخصی شما در رانندگی، رفت و آمد های روزمره تان، وضعیّت آب و هوا، همۀ این فاکتورها می توانند به تصمیم برای اینکه آیا می خواهید از لنت های فلزی یا سرامیکی استفاده کنید کمک کنند.

زمانی که لنت بی ام و تان نیاز به تعویض داشته باشد، چند نشانه وجود دارد که باید به آن ها توجّه داشته باشید. یک صدای جیغ مانند زیر می تواند به معنای این باشد که شاخص سایش لنت های ترمزتان(یک تکۀ کوچک فلزی که وقتی مواد سازندۀ لنت ترمزتان تا سطح معینی پایین می رود بیرون می افتد) با روتور تماس پیدا می کند. امّا مسأله فقط صدا نیست؛ به پایداری خودرویتان در زمان ترمز گرفتن توجّه داشته باشید. کمی لرزش می تواند نشان دهندة ساییدگی نا متقارن لنت های شما باشد،‌ که موجب حرکت نا متعادل حین ترمز کردن می شود.

بسته به نیازهای خاص تان می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع از لنت بی ام و برای شما مناسب است. برای رانندگی های روزمره، لنت های بی ام و نیمه فلزی بهترین قیمت، بدون اینکه به قیمت از دست دادن کیفیّت ترمزگیری و قابل اطمینان بودن آن شود، را ارائه می دهند. توجّه داشته باشید که برای داشتن کیفیّت ترمزگیری در حد استانداردهای رعایت شده در خودرو بی ام و تان، باید در انتخاب لنت مناسب خودرو خود دقّت داشته باشید.

روتور ترمز همراه با لنت ها کار می کند، و معمولاً از جنس فلز ساخته شده است- فولاد، چدن و آلومینیوم مواد معمول در ساخت آن ها هستند. اگر چه در سال های اخیر روتورهای سرامیکی در وسایل نقلیۀ قدرت بالا بسیار رایج ترند. بسیاری از دیسک های روتور ترمز ها دارای پروانه های داخلی هستند که گرمای فوق العاده زیاد تولید شده حین پروسۀ ترمز کردن را خارج می کنند. روتور های به کار رفته در خودروهای بی ام و طوری ساخته می شوند که ایمنی و عملکرد و رسانایی گرمایی بالا، سر و صدای کمتر هنگام ترمز گرفتن، مقاومت بیشتر در برابر اعوجاج و ترک خوردن، ضریب اصطکاک بالا، و دوام بالایی داشته باشند. علاوه بر نوع استاندارد صاف روتورها که در اکثر خودروها استفاده می شود، انواع مختلفی دیگری از روتورها هم وجود دارند. این روتورهای دارای عملکرد عالی ممکن است سوراخ دار باشند، چاک دار باشند، یا هردو. در خودروهای بی ام و بیشتر از این انواع جدید روتورها استفاده می شود.

 

لنت بی ام و

 

یک روتور چاک دار به شکل قابل توجّهی نسبت به یک روتور صاف عملکرد بالاتری دارد. در ترمز گرفتن های شدید، لنت های بی ام و تان ساییده می شوند و خروج گاز حاصل از آن موجب ایجاد یک لایه از غبار و گازها بین لنت و سطح سایشی روتور ترمز صاف می شود. روتورهای چاک دار، شیارهایی دارند که روی سطح سایشی قرار گرفته اند، که به گاز و غبار حاصل از ترمز گرفتن امکان خارج شدن را می دهند، و در نتیجه اتّصال بهتری بین روتور و لنت بی ام و شما ایجاد می شود. این چاک ها همچنین کمک می کنند که سطح روتور به شکل یکنواخت تری خنک شود، و در نتیجه احتمال تاب برداشتن روتور در اثر گرمایش خیلی زیاد کاهش پیدا کند.

روتورهای سوراخ دار، مانند روتورهای چاک دار محلی برای فرار گاز و غبار تولید شده حین ترمز گرفتن دارند. ضمن اینکه سوراخ های روی سطح یک روتور سوراخ دار یک مسیر خنک سازی مستقیم بین سطح سایشی روتور و پروانه های خنک کننده ایجاد می کنند، که موجب پایین آمدن دماهای قسمت ترمز می شود. روتور های سوراخ دار، مانند روتور های چاک دار می توانند پیش از اینکه ورود آب بتواند پاسخ ترمزگیری اوّلیه را تحت تأثیر قرار دهد، با دادن امکان خروج فوری آب بین سطح روتور و لنت بی ام و شما، گیرش اولیۀ ترمز در آب و هوای مرطوب را افزایش دهند. روتور های سوراخ دار علاوه بر داشتن مزیت های عملکردی، پشت رینگ های خودروی شما ظاهری بسیار خوب دارند و حتّی زمانی که خودرو متوقّف است، احساسی از سرعت را منتقل می کنند.

روتورهای ترمز به کار رفته در خودروهای بی ام و که هم سوراخ دار و هم چاک دار هستند مزیّت های هر دو نوع را دارند: گیرش اوّلیة عالی در هوای مرطوب و خشک، قابلیّت خنک شدن عالی، خوردگی کمتر ترمز، و ظاهری بسیار عالی که زیبایی خودروی بی ام و شما را باز هم بیشتر می کنند. همۀ این ها، روتورهای سوراخ دار-چاک دار را انتخاب بسیاری از کسانی که به دنبال عملکرد بهتر ترمزهای خوردویشان هستند و همینطور تیم های مسابقه کرده است. دقیقاً به همان دلایل، این روتورها برای رانندگی های روزمرۀ شما با خودروی بی ام و تان هم عالی هستند. برای یک رانندۀ معمولی که می خواهد در زمان هایی که ضرورت ایجاد می کند ترمزهایش بلافاصله عمل کنند و در کمترین زمان ممکن توقّف کند، استفاده از یک تکنولوژی کوچک از ماشین های مسابقه در خیابان ها مشکلی ایجاد نمی کند.

یک روتور ناهموار به مواردی گفته می شود که سطح روتور دارای برآمدگی ها، حفره ها و سایر نقص هایی که مانع از تماس کامل سطح روتور با لنت ها در هر دو طرف می شوند. غبار،‌ حرارت بیش از حد، لنت های ساییده شده و مجموعه ای از فاکتورهای دیگر در ایجاد یک روتور ناهموار تأثیر گذارند. با استفاده از روتور و لنت بی ام و اصلی در خودرویتان تمام این عوامل به حداقل خواهند رسید و می توانید تا مدّت ها از این مشکلات در امان باشید.

 

لنت ترمز بی ام و

 

زمانی که ترمز می گیرید به تغییرات کوچک توجّه داشته باشید، چون می توانند علامت یک مشکل بزرگ باشند که مجبور خواهید شد به زودی به آن رسیدگی کنید.

تا میانۀ دهۀ 90،‌ معمولاً خودروها در چرخ های جلو و عقب دارای سیستم های ترمز متفاوتی بودند. اکثر خودرو ها در آن زمان دارای لنت و روتور در محور جلو، و چیزی که به آن ترمز کاسه ای گفته می شد در محور عقب بودند. ترمزهای کاسه ای با اعمال فشار روی کفشک های ترمز داخل یک استوانه، و در نتیجه تولید نیروی کافی برای متوقّف کردن چرخ های عقب عمل می کنند. امّا بعضی دلایل، استفاده از ترمز های کاسه ای را در طرّاحی خودروهای جدید به شکل فزاینده ای کم کرد. یکی از آن ها این بود که معمولاً تعویض آن ها سخت تر از لنت ها و روتور هاست؛ ساختار ترمز کاسه ای دارای تعداد زیادی فنر و قطعه های کوچک دیگر است، در نتیجه کمی گیج کننده تر از پیکربندی معمولی روتور و لنت است.

ترمز های کاسه ای در بیشتر خودروهای جدید بی ام و کنار گذاشته شده اند، البته در بعضی از آن ها همچنان استفاده می شوند. اگر یک مدل قدیمی بی ام و دارید، ممکن است سیستم ترمز عقب تان شامل ساختار کاسه ای باشد.

 

کالیپرها و سیلندرهای ترمز- دو جزء ضروری در پشت پرده برای متوقّف کردن خودروی شما

با وجود آنکه روتورها و لنت های بی ام و تان شناخته شده ترین اجزاء سیستم ترمز برای شما هستند، نمی توانید برخی از قطعات دیگر که به خودروی شما کمک می کنند که سرعت را کم کنید و آن را متوقّف کنید را فراموش کنید.

در یک سیستم معمول ترمز دیسکی(معمولاً در محور جلوی خودروی شما، همینطور در محور عقب، بخصوص در خودروهای جدید تر)، سیستم فشار بسته روغن ترمز هیدرولیک به حرکت دادن سیلندر اصلی کمک می کند، و این حرکت کالیپرهای ترمز را تحت فشار قرار می دهد. این سیلندر چیزی است که موجب می شود لنت های بی ام و تان روی روتور فشار وارد بیاورند.

کالیپر مانند یک گیره است که روی روتور قرار گرفته است، و امکان کنترل لنت های بی ام و تان در هر دو طرف روتور را می دهد. زمانی که سیلندر اصلی توسط پدال ترمز فعّال می شود، روغن ترمز موجب حرکت پیستون کالیپر می شود، که این باعث جلو داده شدن لنت ها برای گرفتن روتور می شود.

لنت ترمز ماشین بی ام و

 

بخشی از کالیپر ترمز که کمتر به آن توجّه می شود پین لغزنده است. هر کالیپر دارای یک جفت پین لغزنده است که به سمت جلو و عقب می لغزند تا به توزیع متوازن فشار پیستون کالیپر کمک کنند. وقتی پین های لغزنده دچار نقص می شوند، یک طرف روتور، نسبت به طرف دیگر، تحت فشار بیشتری از طرف لنت قرار خواهد گرفت، و در نتیجه کارایی ترمز دچار نقص خواهد شد. در نواحی دارای آب و هوای سخت(به خصوص زمستان های سرد)، گل، یخ، نمک و امثال این ها می توانند عملکرد کالیپر را دچار مشکل کنند، بخصوص در زمینۀ عملکرد پین لغزشی. ظاهر قضیه ممکن است فریب دهنده باشد؛ ممکن است پین های لغزندۀ داخل کالیپری که ظاهراً درست کار می کند دارای ایرادی باشند، که مانع از انتقال کامل و یکنواخت فشار لنت ها به روتور شوند.

 

سیستم های ترمز ضد قفل بی ام و (ABS)

برای جلوگیری از قفل شدن ترمز ها در اثر فشار خیلی زیادی که توسّط سیلندر ترمز وارد می آید(و همینطور به روتور و لنت بی ام و تان)، یک وسیلۀ محافظتی وجود دارد که به آن ای بی اس(ABS) گفته می شود(سیستم ترمز ضد قفل). ای بی اس که بین سیلندر اصلی و محور ها قرار دارد، از اینکه چرخ ها فشار خیلی زیادی را متحمّل شوند ممانعت می کند. زمانی که ای بی اس خودروی شما تشخیص می دهد که به یک چرخ فشار بیشتری وارد می شود یا با سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر می چرخد، فشار روغن ترمز را طوری تنظیم میکند که به چرخ اجازه دهد که به صورت لحظه به لحظه بچرخد. در اصل ای بی اس یک تنظیم کنندۀ فشار برای کل سیستم ترمز شماست.

پیش از اینکه سیستم های ترمز ای بی اس به شکل گسترده استفاده شوند، سیستم ترمز خودروها در زمان ترمز کردن درجا بی حرکت می شد. بدیهی است که این مسأله پیامدهایی از نظر ایمنی داشت، بنابراین سازندگان خودرو و مهندسین مکانیزمی ساده و در عین حال مؤثر برای جلوگیری از کاهش قدرت ترمز برای هر کدام از چرخ ها ابداع کردند.

داشتن تکنولوژی پیشرفته در زمینۀ کنترل و ارتباطات بین فعّالیّت های داخلی خودرو، داشتن دانش در زمینۀ علوم هیدرولیک و الکترونیک باعث شده است که بی ام و در زمینۀ تولید خودرو به یکی از شرکت های پیشرو در زمینۀ تکنولوژی های ایمنی پیشرفته تبدیل شود. در نتیجه شاهد به کار گرفتن جدید ترین و پیشرفته ترین سیستم های ترمز ای بی اس در خودروهای بی ام و هستیم.

 

نشانه های مشکل در سیستم ترمز بی ام و

یک قطعۀ دارای مشکل در سیستم ترمز می تواند عواقب بسیار بدی از نظر ایمنی رانندگی داشته باشد. باید از برخی علائم و نشانه های اشکال در سیستم ترمز آگاه باشید. بعضی از آن ها واضح هستند، در حالی که تشخیص بعضی دیگر سخت تر است. امّا راننده های دقیق می توانند اکثر مشکلات در سیستم ترمز را به سادگی تشخیص دهند. اگر خودروی شما هر کدام از علائمی که در ادامه می آیند را نشان می دهد، توصیه می کنیم که قطعات ضروری به سرعت تعویض شوند.

 

  • قدرت کم ترمز- پدال ترمز به سادگی به کف خودرو می رسد
  • صدای خراشیده شدن یا جیغ مانند
  • توقّف های دارای لرزش/غیر یکنواخت
  • ریختن روغن ترمز از زیر خودرو
  • صدای ساییده شدن هنگام ترمز گرفتن
  • چراغ های هشدار دهندۀ سیستم ترمز یا سیستم ای بی اس روی داشبورد
  • سطح پایین روغن ترمز
  • تفاله و فضولات در روغن ترمز
  • بوی سوختگی یا دود هنگام ترمز کردن

وضعیّت های بالا فقط برخی از علائم هشدار دهندۀ یک سیستم ترمز دارای مشکل هستند. زمانی که علّت دقیق مشکل را تشخیص دادید، باید قطعۀ دارای مشکل را فوراً تعویض کنید.