خرید واتر پمپ بی ام و

راهنمای خرید واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ بی ام و شما چه کارهایی انجام می دهد؟

چیزی در حدود %70 انرژی در موتورهای احتراقی تبدیل به حرارت می شود. احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها دمای بسیار زیادی تولید می کند. بخش عمده این حرارت به دیواره های سیلندرها و پیستون ها منتقل می شود؛ اما دمای موتور نباید در این اندازه باشد. در نتیجه موتور به یک سیستم خنک کننده مؤثر نیازمند است. یعنی مقادیر زیادی گرما باید به طریقی از موتور دور شوند. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که سیستم خنک کننده بی ام و شما نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. کارکرد اصلی سیستم خنک کننده یک خودرو، انتقال گرما به محیط اطراف و ممانعت از گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو است. البته سیستم خنک کننده خودرو وظایف دیگری نیز دارد. موتور خودروی بی ام و شما در یک دمای خاص کارکرد بهینه تری دارد. به عنوان مثال، وقتی موتور سرد باشد، خودرو به شکل بهینه عمل نمی کند؛ بنابراین وظیفه دیگر سیستم خنک کننده بی ام و شما گرم کردن هر چه سریع تر موتور و نگه داشتن آن در یک دمای کار بهینه است.

تا اینجا با دلایل اهمیت زیاد سیستم خنک کننده بی ام و تان آشنا شدید. در ادامه قصد داریم یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده بی ام و تان را به شما معرفی کنیم. واتر پمپ (Water Pump) یا پمپ آب از جمله قطعات و اجزای کوچک موتور بی ام و شماست که برای داشتن کارکرد درست آن ضروری هستند؛ اما معمولاً به اندازه کافی به آن توجه نمی شود. واتر پمپ بی ام و شما یکی از مهمترین اجزای خوردو شما محسوب می شود و کار آن به حرکت در آوردن پیوسته محلول خنک کننده درون موتور و در نتیجه تنظیم کردن دمای موتور است. گردش مایع خنک کننده باید دما را در حدی نگه دارد که موتور بتواند به صورت بهینه کار کند. واتر پمپ با روشن شدن خودرو شروع به کار می کند و با حرکت دادن مایع خنک کننده درون بدنه موتور و سر سیلندر موجب خنک شدن موتور می شود. سپس مایع خنک کننده دوباره به رادیاتور می رود و با استفاده از جریان هوای فن رادیاتور دوباره خنک می شود. این پروسه به شکل مداوم درون موتور تکرار می شود تا دمای موتور همواره در اندازه مناسب و بهینه قرار داشته باشد. نشتی واتر پمپ یا هر گونه مشکل دیگر در عملکرد آن می تواند موجب وارد آمدن آسیب زیادی به خودرو شود.

 

راهنمای خرید واتر پمپ بی ام و

انواع واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ خودرو در دو نوع واتر پمپ مکانیکی و واتر پمپ برقی موجود است.

واتر پمپ مکانیکی که نمونه قدیمی تر واتر پمپ خودرو است به طور معمول مستقیماً توسط تسمه تایم به حرکت در می آید، یا اینکه تسمه متصل به سر واتر پمپ آن را به چرخش در می آورد.

اما واتر پمپ برقی نیروی مورد نیاز برای حرکت پره های خود را از طریق برق خودرو تأمین می کند.

اگر چه یک واتر پمپ مکانیکی وظیفه اش در ممانعت از بالا رفتن دمای موتور را به خوبی انجام می دهد، با این وجود نقاط ضعفی نیز دارد. هر قطعه ای از خودرو که نیروی محرکه خود را از طریق تسمه متصل به موتور می گیرد موجب کم شدن قدرت موتور و بیشتر شدن میزان مصرف سوخت می شود. مزیت واتر پمپ برقی این است که چون نیازی به یک تسمه متصل به موتور ندارد و نیروی محرکه مورد نیازش را از طریق باتری تأمین می کند بر روی قدرت موتور تأثیر منفی نمی گذارد.

مزیت دیگر واتر پمپ برقی بی ام و شما ادامه کار واتر پمپ پس از خاموش شدن خودرو است. در مواردی که در یک روز خیلی گرم یا بعد از یک رانندگی طولانی بلافاصله موتور را خاموش می کنید، چرخش واتر پمپ مکانیکی با خاموش شدن موتور متوقف می شود و دفع نشدن حرارت موتور موجب فرسایش سریعتر برخی از
قطعات موتور می شود.

به دست آوردن تمامی این مزیت ها با توجه به قیمت واتر پمپ برقی بی ام و، هزینه کردن برای خرید واتر پمپ برقی بی ام و، حتی اگر گران تر از واتر پمپ های دیگر موجود در بازار باشد را منطقی می کند.

متخصصین و مهندسین در کمپانی بی ام و با آزمایش انواع واتر پمپ برقی بی ام و توانسته اند با دقت بسیار بالایی میزان گردش محلول خنک کننده در بازه های دمایی معین را محاسبه کنند؛ در نتیجه، یک واتر پمپ برقی بی ام و از راندمان بسیار بالایی برخوردار است.

البته واتر پمپ برقی هم بی عیب نیست. معمولاً یک واتر پمپ برقی به اندازه یک واتر پمپ مکانیکی قدرتمند نیست و میزان جریان مایع خنک کننده کمتری را به حرکت در می آورد و نمی تواند با سرعتی مشابه با واتر پمپ مکانیکی مایع خنک کننده را به حرکت در بیاورد. یک واتر پمپ برقی بی ام و در قیاس با یک واتر پمپ مکانیکی می تواند قدرت موتور را 4 تا 10 اسب بخار افزایش دهد.

از آنجا که واتر پمپ برقی بی ام و شما میزان فشار وارده بر روی موتور را کاهش می دهد، موجب بیشتر شدن عمر موتور بی ام و شما نیز می شود.

استفاده از واتر پمپ برقی در خودروهای بی ام و مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

نحوه عملکرد واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ، پمپ گریز از مرکزی است که از طریق یک تسمه به میل لنگ وصل شده است و با حرکت میل لنگ به حرکت در می آید یا اینکه نیروی محرکه اش را از باتری خوردو می گیرد.  پره های واتر پمپ با فشار مایع خنک کننده را درون موتور و سرسیلندرها می گردانند و بعد دوباره آن را به رادیاتور بر می گردانند. عملیات پمپاژ تا وقتی خودرو روشن باشد به طور پیوسته انجام می شود(در پمپ های برقی بعد از خاموش شدن خودرو نیز می تواند به کار خود ادامه دهد).

 

عملکرد واتر پمپ بی ام و

 

از آنجا که درون رادیاتور همواره محلول خنک کننده با دمای پایین تر در قسمت پائینی و محلول خنک کننده برگشتی از موتور که دمای بالایی دارد در بالای رادیاتور قرار دارند، برای خنک کردن موتور، انتقال مایع خنک کننده از شیلنگ پایینی رادیاتور انجام می پذیرد. واتر پمپ با مکش مایع خنک کننده درون رادیاتور آن را از طریق شلنگ پائینی رادیاتور درون مجراهای موجود در بدنه سیلندر هدایت می کند. محلول خنک کننده اطراف سیلندرها می چرخد و آنها را خنک می کند. سپس مایع خنک کننده از طریق مجراهای درون سیلندر به سرسیلندر منتقل می شود و در آنجا در اطراف شمع ها و سوپاپ ها می گردد و موجب خنک شدن آن ها می شود. مایع خنک کننده که حالا دمای بالایی دارد از ترموستات و لوله بالایی رادیاتور وارد رادیاتور می شود تا دوباره خنک شود.

اجزای واتر پمپ بی ام و

واتر پمپ بی ام و شما از چند قسمت تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر شما با این قطعه در ادامه این اجزای واتر پمپ را نام می بریم. بحث درباره نقش و عملکرد هر کدام از این اجزا به بحث مفصل تری نیاز دارد. اجزای واتر پمپ بی ام و شما عبارتند از:

  • بدنه آلومینیومی
  • یاتاقان
  • واشر و کاسه نمد
  • فولی

 

واتر پمپ بی ام و چقدر کار می کند؟

یک واتر پمپ بی ام و تا چه مدتی می تواند به درستی کار کند؟ به طور کلی نمی توان زمان مشخصی برای عوض کردن واتر پمپ تعیین کرد. واتر پمپ همراه با استارت موتور شروع به کار می کند و به صورت پیوسته کار می کند تا حرارت را از موتور دور کند. بنابراین می توان طول عمر واتر پمپ را بر اساس مسافتی که خودرو طی می کند محاسبه کرد.

واتر پمپ های بی ام و دوام زیادی دارند؛ اما کمپانی بی ام و توصیه می کند که با هر بار تعویض تسمه تایم، حتی واتر پمپ سالم بی ام و تان را نیز تعویض کنید. در انواع مختلف مدل های بی ام و عمر تسمه تایم بین 100 تا 150 هزار کیلومتر است. با توجه به این مطالب می توان گفت که طول عمر واتر پمپ بی ام و تان هم به همین اندازه است.

البته اگر قصد صرفه جویی در هزینه هایتان را داشته باشید یا خرید یک واتر پمپ برایتان میسر نباشد، در صورتی که نشانه ای از نقص یا خرابی واتر پمپ تان دیده نمی شود، می توانید آن را تعویض نکنید. البته توجه داشته باشید که درست کار کردن واتر پمپ نقش زیادی در سلامت خودروی شما ایفا می کند و یک واتر پمپ خراب می تواند در آینده هزینه ها و دردسر های زیادی را به شما تحمیل کند. قیمت واتر پمپ بی ام و در قیاس با این هزینه ها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. بنابراین تعویض یک واتر پمپ سالم اگر چه غیر عاقلانه به نظر خواهد رسید، اما در واقع تصمیمی هوشمندانه است.

 

نشانه های خرابی واتر پمپ چیست؟

شما همواره باید به این مسأله توجه داشته باشید که واتر پمپ به نگهداری و تعمیر منظم نیاز دارد و به نشانه هایی که حاکی از رسیدن زمان تعمیر یا تعویض واترپمپ است توجه داشته باشید. نشانه هایی مانند بالا رفتن بیش از اندازه نشانگر دمای آب رادیاتور و مشاهده اثرات مایع خنک کننده در زیر خودرو نشان دهنده زمان تعویض یا تعمیر واتر پمپ بی ام و شما هستند.

به طور معمول یک واتر پمپ از دو قسمت دچار نقص و خرابی می شود؛ یکی در قسمت آب بندی آن و دیگری در پره های داخلی آن، که محلول خنک کننده را به جریان می اندازند.

به دلیل جریان داشتن محلول خنک کننده درون واتر پمپ، وجود آب بندی درست در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت بروز نقص در آب بندی واتر پمپ، محلول خنک کننده با نفوذ به بیرون موجب صدمه دیدن بلبرینگ و قفل شدن واتر پمپ خواهد شد. برای حل این مشکل، در پشت قسمت آب بندی سوراخی قرار داده شده است تا در صورت نشت مایع خنک کننده، آب از این سوراخ بیرون ریخته و شما را از خرابی واتر پمپ با خبر کند.

به منظور اطمینان از وجود نشتی در واتر پمپ بی ام و تان، می توانید آن را جایی که کف آن تمیز و خشک باشد قرار دهید یا یک صفحه چوبی، فلزی یا مقوایی زیر بخش جلویی خودرو بگذارید و برای مدتی صبر کنید و هر از چند گاهی زمین یا صفحه ای که زیر خوردویتان قرار داده اید را بررسی کنید. در صورت خیس شدن آن ها، به احتمال زیاد واتر پمپ تان نشتی دارد.

یکی دیگر از خرابی های شایع در واتر پمپ ها، اکسیده شدن پره های داخلی آن هاست. محلول خنک کننده همواره درون واتر پمپ وجود دارد، در نتیجه با گذشت زمان می تواند موجب پوسیدگی واتر پمپ شود. این مسأله موجب چرخش کمتر مایع خنک کننده و در نتیجه گرم شدن موتور می شود. استفاده از محلول خنک کننده ای که خاصیت ضد پوسیدگی دارد از خورده و سوراخ شدن پره های واتر پمپ جلوگیری می کند.

نشانگر مایع خنک کننده نشانه خوب دیگری برای وجود نشتی در واتر پمپ است. روشن شدن این نشانگر می تواند در اثر بروز نشتی در مخزن مایع خنک کننده باشد. روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور نشان دهنده این است که واتر پمپ خودرو نیاز به بررسی فوری دارد.

یکی دیگر از نشانه های خراب بودن واتر پمپ بی ام و شما عملکرد ضعیف کولر خودرویتان است.

از دیگر نشانه های خرابی واتر پمپ بالا رفتن شدید دمای موتور و کار کردن یکسره فن رادیاتور و پایین نرفتن دمای موتور است.

در حالت عادی صدای واتر پمپ بی ام و بسیار کم است. اما صدای واتر پمپ خراب به صورت صداهای اضافی شبیه به ساییده شدن دو شیء به یکدیگر است. علت این صدای واتر پمپ خراب درست کار نکردن پروانه داخلی آن است. در صورت شنیدن این صدای واتر پمپ نشان دهنده این است که عمر واتر پمپ بی ام و تان به پایان رسیده است و باید آن را با یک واتر پمپ نو تعویض کنید.

به دلیل اینکه خرابی واتر پمپ می تواند آسیب های جدی به موتور بی ام و شما وارد کند، متخصصین در شرکت بی ام و به طراحی و ساخت یک واتر پمپ خوب که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد توجه زیادی دارند. در نتیجه در صورت خرید واتر پمپ اصل بی ام و احتمال اینکه با چنین مشکلاتی روبرو شوید بسیار کم خواهد بود.

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های بالا بهتر است در اولین فرصت به یک نمایندگی بی ام و یا تعمیرکاران دارای صلاحیت مراجعه کنید تا با تست واتر پمپ خودرویتان مشکل را تشخیص داده و اقدام به رفع آن نمایند. علاوه بر این، مراجعات دوره ای به تعمیرگاه یا نمایندگی و تست واتر پمپ بی ام و تان شما را از دردسرهای بعدی حاصل از خرابی واتر پمپ در شرایط مشکل ساز حفظ خواهد کرد.

واتر پمپ اصلی بی ام و

واتر پمپ اصلی یا مورد تأیید شرکت بی ام و در قیاس با بسیاری از انواع واتر پمپ عمر بسیار بیشتری دارد. با وجود اینکه قیمت واتر پمپ غیر اصل یا متفرقه در بازار می تواند در قیاس با قیمت واتر پمپ بی ام و اصل بسیار کمتر باشد؛ اما طول عمر بالای واتر پمپ اصل بی ام و و آسیب هایی که ممکن است یک واتر پمپ تقلبی یا متفرقه به خودرو شما بزند و هزینه های بسیار زیادی به شما تحمیل کند، خرید واتر پمپ بی ام و اصل را به انتخابی بسیار درست تبدیل می کند؛ حتی اگر قیمت واتر پمپ بی ام و اصل بسیار بالاتر باشد.

از طرف دیگر، از آنجا که هر سازنده ای محصولات و قطعات مورد نیاز خوردوهای تولیدی اش را بهتر می شناسد، می توان نتیجه گرفت که یک واتر پمپ بی ام اصل یا یک واتر پمپ مورد تأیید شرکت بی ام و بهترین عملکرد را در خودروهای بی ام و به همراه دارد.

بنابراین توصیه می شود که در صورت نیاز به تعویض واتر پمپ بی ام و تان، از فروشندگان معتبری که واتر پمپ اصلی بی ام و یا واتر پمپی که مورد تأیید کمپانی بی ام و باشد را به شما عرضه می کنند این قطعه مهم را خریداری کنید.

نتیجه گیری

متوجه شدید که یکی از قطعات با اهمیت و کلیدی خودروی بی ام و شما واتر پمپ آن است؛ که خراب شدن آن می تواند خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین یک واتر پمپ سالم ارزشی بسیار بالاتر از هزینه ای که برای آن می کنید را خواهد داشت. شما باید با بازدید و تست منظم واتر پمپ بی ام و تان از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و در صورتی که نیاز به تعویض داشت حتماً از یک واتر پمپ بی ام و اصل یا تأیید شده توسط شرکت بی ام و استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *