همانطور که ریه های آلوده دریافت اکسیژن را برای انسان سخت می کنند، یک فیلتر هوای مسدود هم عملکرد درست خودروی شما را با مشکل مواجه می کند. ارسال مقادیر زیاد هوای تمیز به درون موتور، عملکرد بهینه تر آن را تضمین می کند. یک فیلتر هوای بی ام و با کیفیت، هوایی که داخل موتور جریان پیدا می کند را تصفیه می کند، که می تواند منجر به افزایش توان، گشتاور و صرفه جویی در مصرف سوخت شود.

نحوۀ عملکرد فیلتر هوای بی ام و

فیلترهای هوای خودروی شما آلودگی، ذرات گرد و غبار، گرده ها و سایر ترکیبات را در خود نگه می دارند. علاوه بر آنکه داشتن هوای سالم برای سرنشینان خودرو مسئله مهمی است، هوای تمیز برای عملکرد درست یک موتور بی ام و دارای سیستم احتراق داخلی هم دارای اهمیت است. اگر آلودگی داخل موتور شود، قطعات خودرو سریع تر فرسایش پیدا می کنند و اگر جریان هوای ورودی مسدود شود، عملکرد و راندمان کاهش پیدا خواهد کرد.

می توان فیلترهای هوای خودروهای BMW را به دو نوع تقسیم کرد:

فیلتر هوای موتور خودرو بی ام و: برای اینکه سوخت بتواند در موتور مشتعل شود، موتور به یک جریان هوای ثابت نیاز دارد. یک موتور بی ام و، در حالت ایده آل، به ازای هر 5/4 لیتر سوختی که می سوزاند به 45000 لیتر هوای تمیز نیاز دارد. هوای خارج باید از درون یک فیلتر عبور کند، وگرنه گرد و غبار و انواع خاک و شن یا آشغال راه موتور را می بندند. فیلتر هوا نه تنها جلوی آلودگی ها را می گیرد، بلکه به کنترل روند احتراق و نسبت هوا/سوخت هم کمک می کند.

فیلتر هوا بی ام و

تحقیقی که در سال 2009 توسط دپارتمان انرژی آمریکا انجام شده است نشان داد که تعویض فیلتر هوای کثیف می تواند شتاب را شش 6 تا 11 درصد بهبود دهد و در عین حال موجب صرفه جویی 2 تا 6 درصدی در مصرف سوخت شود.

فیلتر هوای کابین خوردو بی ام و: فیلتر هوای اتاق خودرو بی ام و تنها فیلتری در خودرو است که بر روی سلامتی سرنشینانش تأثیر گذار است. علاوه بر فیلتر کردن همان ذراتی که فیلتر موتور آن ها را فیلتر می کند، این قطعه از ورود ذرات معلق در هوا به داخل اتاق خودرو و احتمال ایجاد تحریک یا ناراحتی و/یا مشکلات در زمینه سلامت جلوگیری می  کند. مزایای این فیلترها بخصوص در مورد افرادی که مشکل آلرژی دارند کاملاً قابل احساس است. این فیلتر ها به طور خاص برای داخل اتاق خودرو بی ام و طراحی شده اند، در حالی که فیلترهای معمولی برای موتور شما مناسب هستند. فیلتر هوای اتاق هوایی را که از طریق سیستم های تهویه، گرمایشی و تهویۀ مطبوع وارد بخش داخلی می شود را تمیز می کند. بدون فیلتر هوای اتاق، گرد و خاک، آلودگی و سایر آلاینده ها به راحتی وارد اتاق و ریه های شما می شوند.

فیلتر هوای موتور خودرو یکی از مهم ترین بخش های تأثیر گذار بر روی عملکرد خودرو BMW شما و کیفیت رانندگی خود شماست. سرویس و نگهداری فیلتر هوای خودرو بی ام و شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هرگونه محدودیت در ورود هوا به داخل موتور نسبت هوا/سوخت را بر هم خواهد زد، و موتور به قدری تحت فشار قرار خواهد گرفت که قطعات اصلی زودتر از آنچه انتظار می رود شروع به فرسوده شدن می کنند. و در نتیجه نیاز به تعویض بیشتری خواهند داشت.

از شرایطی که بر روی فیلتر هوا تأثیر گذارند می توان ترافیک سنگین و عبور و مرور در جاده های آسفالت نشده و خاکی را نام برد. از فروشنده بی ام و تان درباره زمانبندی های خاص مناسب مدل خودرو بی ام و تان که با عادت های رانندگی شما متناسب اند سوال کنید.

انواع فیلتر هوای بی ام و

خودروی شما با یک فیلتر هوای از پیش نصب شده در اختیار شما قرار می گیرد، اما زمانی که نوبت به تعویض آن می رسد شما انتخاب های مختلفی دارید. مناسب ترین فیلتر هوا برای مدل BMW شما به نیازهای آن بستگی دارد.

دسته بندی فیلتر هوا از نظر اندازه

فیلتر هوای همه منظوره

فیلترهای هوای همه منظوره، انتخاب های بیشتری برای خرید فیلتر هوای مناسب برای مدل بی ام و تان را به شما می دهند. فیلتر های هوای همه منظوره به این دلیل که با بسیاری از انواع طراحی سیستم فیلتر کننده هوا همخوانی دارند بسیار سودمند هستند. اکثر این فیلترهای هوای همه منظوره را می توان بدون اینکه نیاز به اینکه با فیلتر فعلی تان هم اندازه باشند روی سیستم هوای ورودی فعلی خودرویتان سوار کرد. فیلترهای هوای همه منظوره اقتصادی هم هستند، چون از فیلتر بی ام و ارزان تر هستند.

فیلترهای هوای با اندازۀ مشخص

این فیلتر ها به طور خاص برای مدل هر خودرو طراحی شده اند. و طوری ساخته شده اند که بدون نقص روی خودرو بی ام شما جا بگیرند و بتوان راحت و بدون زحمت آن ها را نصب کرد.

انواع فیلتر هوای بی ام و از نظر مواد سازنده

فیلتر هوای کاغذی بی ام و

این فیلترها فیلترهایی هستند که اکثراً در همان کارخانه بی ام و روی خودروی شما سوار می شوند. باید توجه داشت که این فیلترهای کارخانه ای بی ام و برای تمام طول عمر خودرویتان برای شما کار نخواهند کرد و بعد از گذشت زمان نیاز به تعویض دارند.

فیلترهای هوای یدکی بی ام و معمولی

این فیلترهای یدکی طوری طراحی شده اند که با اکثر خودروها همخوانی داشته باشند. فیلتر یدکی معمولی بی ام و طوری طراحی شده است که زمان تعویض فیلتر کارخانه ای بی ام و تان، بدون نقص درون محفظه هوای بی ام و شما جا بگیرند و به خوبی درزگیری شده و هیچ نشتی هوایی نداشته باشند. بسیاری از فیلترهای هوای یدکی معمولی قابل استفاده مجدد، قابل شستشو و ساخته شده از مواد با کیفیت برای داشتن عملکرد مناسب در هر شرایطی هستند. این فیلترها جریان هوای بسیار خوبی دارند و طوری طراحی شده اند که طول عمر بالایی داشته باشند.

فیلتر هوای قابل شستشوی بی ام و

علیرغم اینکه ممکن است فیلترهای چند بار مصرف بی ام و کمی از فیلترهای هوای یدکی معمولی گران تر باشند، اما به شما در دراز مدت کمک زیادی می کنند، چون هر بار که کثیف شوند نیازی به دور انداختن شان نیست. در عوض می توانید از یک کیت تمیز کننده برای تمیز کردن فیلترتان استفاده کنید. فیلترهای قابل شستشو و چند بار مصرف در طول زمان مقرون به صرفه هستند، و طول عمر بالایی هم دارند. فیلترهای چند بار مصرف از جنس فیلترهای میکرو پنبه(Cotton Gauze) یا فوم(Foam) هستند. فیلترهای فومی معمولاً از پلی اورتان ساخته شده اند و بخصوص برای خودروهایی که به طور منظم در شرایط آلودگی کار می کنند مناسب اند.

زمان بندی مناسب تعویض فیلتر هوای بی ام و

نیازهای سرویس و نگهداری برای هر مدل BMW می تواند متفاوت از دیگری باشد، و شرایطی که در آن رانندگی می کنید نیز در آن نقش دارند. بهتر است تعویض فیلتر بی ام و تان را در زمان های تعیین شده و به صورت منظم انجام دهید. به طور کلی فیلتر هوای موتور خودروها باید هر 13000 کیلومتر تعویض شود. اما کمپانی BMW بسته به مدل بی ام و تان و اینکه کجا و چطور با آن رانندگی می کنید حدود 48000 کیلومتر یا 36 ماه را توصیه کرده است. در محیط های پر گرد و خاک، بررسی و تعویض فیلتر هوای بی ام و هر 24000 کیلومتر یا 18 ماه توصیه می شود.

به طور کلی فاصله زمانی بین تعویض فیلترها بستگی به مدل و موتور بی ام و تان دارد. البته، در مناطق دارای آلودگی هوا یا گرد و غبار، فیلتر هوای کابین و فیلتر هوای موتور بی ام و باید حداقل یک بار در سال تعویض شوند.

فیلتر هوا باید حداقل یکبار در سال بررسی شود. ضمناً اگر از زمانی که از یک فیلتر جدید استفاده کرده اید سه سال گذشته باشد ضروری است که آن را تعویض کنید.

یک مرکز تعمیر و سرویس بی ام و خوب می تواند کارهای لازم را برای شما انجام داده و هزینه های شما را نیز پایین بیاورد. معمولاً زمان هایی که برای بررسی یا تعمیر بی ام و تان به تعمیرگاه مراجعه می کنید، در صورتی که فیلتر هوایتان هم نیازمند تعویض باشد، مکانیک تان آن را به اطلاع تان خواهد رساند.

با یک فیلتر بد، آلودگی می تواند وارد موتور شده و به بخش های حیاتی و گرانقیمت آسیب بزند. مسلماً تعویض فیلترها بسیار ارزان تر از تعویض قطعات موتور خواهد بود. یک تعمیرکار بی ام و می تواند یک فیلتر کثیف را با یک نگاه سریعاً تشخیص دهد(یک فیلتر نو معمولاً سفید یا شیری رنگ است). در صورت دیدن موارد زیر می توان گفت فیلتر هوای بی ام و تان مشکلی دارد:

  • اگر میزان مصرف بنزین در هر کیلومترتان کم شده است
  • اگر موتور در حالت درجا سخت یا بد کار می کند، یا شمع ها به درستی عمل نمی کنند
  • شتاب بی ام و تان به اندازه قبل نیست
  • چراغ سرویس موتور روشن شده، که نشان دهنده وجود آلودگی در موتور است.

در بسیاری از موارد با بررسی ظاهر فیلتر می توان گفت که آیا نیاز به تعویض دارد یا نه. بخش هایی از پره های فیلترهای کثیف، سیاه یا خاکستری تیره می شوند. این بدان معنی است که آلودگی مسیر بخشی از هوای ورودی به موتور را گرفته است. تعویض فیلتر هوای بی ام و معمولاً هزینه زیادی برای تان نخواهد داشت.

اقدام نکردن شما موجب ورود ناخالصی ها به درون موتور می شود، و این مسئله باعث فرسایش، آسیب، خوردگی و عملکرد بد خودرو می شود. یک ترکیب سوخت بد می تواند موجب مشکل در احتراق و عملکرد موتور نیز شود و در نهایت باعث از کار افتادن موتور گردد. اگر خودرویتان به سختی کار می کند یا چراغ موتور روشن شده است، از یک مکانیک بی ام و بخواهید آن را بررسی کند. علت آن می تواند یک فیلتر آلوده باشد که مدتی است تعویض نشده است.

نشانه های احتمالی دیگر مشکل دار بودن یک فیلتر عبارتند از:

  • جرقه زنی نابجا
  • صدای جرقه و ضربه
  • لرزش
  • محدود بودن توان موتور
  • خروج دود سیاه از اگزوز
  • بوی بنزین هنگام شروع کار خودرو

فیلتر هوای اتاق شما هم باید به صورت منظم تعویض شود تا از بروز مشکلات احتمالی به علت گرد و خاک، گرده و ذراتی که نباید آن ها را استنشاق کنید جلوگیری شود. اثرات هوای ناسالم و نشانه هایی که نشان می دهند زمان تعویض فیلتر رسیده است عبارتند از:

  • خروج میزان کمتر هوا از درون فن و دریچه های هوا
  • عطسه، گلودرد یا سایر نشانه های آلرژی
  • تنگی نفس به دلایل نامشخص
  • تجمع یا افزایش باکتری و آلاینده ها در هوای اتاق

آلاینده های معلق در هوا می توانند موجب مشکلات تنفسی یا بدتر شدن آن ها شوند.

بدون یک فیلتر تمیز راندمان سیستم تهویه مطبوع نیز پایین می آید. در صورتی که به علت گرفتگی فیلتر هوا بیش از اندازه از قطعات سیستم تهویه مطبوع بی ام و تان کار بکشید، خطر خرابی قطعات مهم و گرانقیمت آن وجود دارد.

یک فیلتر هوا باید خیلی پیش از اینکه هر گونه مشکلی در عملکرد یا سلامت خودرو پیش بیاید تعویض شود. اما اگر نشانه هایی از وجود مشکلی مربوط به فیلتر هوا مشاهده کردید، برای بررسی فیلتر هوای BMW تان و در صورت لزوم تعویض آن تردید نکنید. انجام این کار معمولاً کم خرج و سریع است.

برای اینکه اهمیت این مسئله مشخص شود، توجه کنید که حدود 10 تا 20 درصد قیمت یک خودروی نو مربوط به موتور آن است. با توجه به قیمت کم یک فیلتر، اجتناب از انجام سرویس های لازم می تواند ضرر مالی قابل توجهی برای شما به همراه داشته باشد.

توجه به سرویس های منظم در خودروهای BMW بسیار مهم است، بخصوص در مورد قطعاتی که معمولاً به آن ها کمتر توجه می شود. انجام بررسی های مناسب و به موقع، در دراز مدت موجب صرفه جویی در هزینه های تان خواهد شد، از بروز نقص ها و خرابی های زودرس که می توانند هزینه زیادی برای شما داشته باشند جلوگیری خواهد کرد و ایمنی تان را افزایش خواهد داد. زمانی که مکانیک بی ام و تان خودروی شما را بررسی می کنند، به راحتی می تواند فیلترهای هوایی که مسدود شده باشند را تشخیص دهند.  آرامش خاطر از دانستن اینکه خودرویتان به شکل درستی بررسی و چک آپ شده است و احتمال خرابی آن بسیار کمتر است ارزش هزینه ای که می کنید را دارد.

برای فهمیدن اینکه فیلتر هوای بی ام و تان چقدر کثیف است و همینطور برای مشخص شدن قابلیت آن در فیلتر کردن هوا، یک آزمون ساده این است که آن را در مقابل یک منبع نور نگه دارید. یک فیلتر تمیز امکان دیده شدن نور از بین پره های فیلتر را می دهد در حالی که یک فیلتر کثیف نور را به کلی مسدود می کند. معمولاً فیلتری که قابلیت تصفیه هوای بهتری دارد سریع تر کثیف می شود، و فیلتری که در فیلتر کردن ضعیف تر عمل می کند، مدت زمان طولانی تری تمیز باقی می ماند.

با هزینه کردن برای خرید بهترین فیلتر هوای بی ام و مطمئن شوید که موتورتان به راحتی و بدون مشکل نفس می کشد.