هر آنچه که باید درباره فیلتر روغن بی ام و دانست

در این مطلب قصد داریم شما را با نقشی که فیلتر روغن بی ام و در عملکرد خودرو شما دارد و همینطور مهم ترین نکات درباره فیلتر روغن بی ام و آشنا کنیم.

در اثر کار موتور مقدار کمی از ذرات فلزی جدا شده و وارد جریان روغن موتور می شوند. علاوه بر آن ذرات ناشی از احتراق در سیلندرها نیز می توانند وارد روغن خودرو شوند. وظیفه فیلتر روغن در موتور بی ام و شما تصفیه این ذرات وارد شده در روغن موتورتان است. عملکرد فیلتر روغن به عملکرد فیلتر هوا شباهت دارد؛ هر دوی آن ها مانع ورود ذرات اضافی و آلودگی ها به موتور خودرو می شوند و از موتور در برابر این ذرات که می توانند به موتور آسیب برسانند محافظت می کنند.

انواع مختلفی از فیلتر روغن BMW وجود دارد. اینکه بی ام و شما به کدام نوع فیلتر روغن نیاز دارد بین مدل های مختلف تفاوت دارد. متخصصین و تعمیرکاران نوع فیلتر روغن بی ام و مورد نیاز خوردروی شما را می دانند و می توانند در خرید فیلتر روغن بی ام و به شما کمک کنند. البته شما می توانید با مراجعه به دفترچه خوردویتان هم نوع فیلتر روغن مناسب مدل بی ام و را بفهمید.

شما باید هنگام خرید فیلتر روغن بی ام و به چند فاکتور توجه داشته باشید. که مهم ترین آن ها عبارتند از:

همخوانی – قبل از در نظر گرفتن هر چیز دیگر، باید همخوان بودن فیلتر روغن با خودرویتان را در نظر داشته باشید. فیلتر باید کاملاً مناسب سال ساخت و مدل بی ام و شما باشد.

نوع روغن – بخش های تصفیه کننده داخلی فیلترها برای همه انواع روغن ساخته نشده اند. بنابراین شما باید بررسی کنید که آیا فیلتر روغن مورد نظرتان با نوع روغن موتور بی ام و تان همخوانی داشته باشد.

طول عمر – فیلتر روغن BMW یا هر خودروی دیگری باید بعد از مسافت مشخصی تعویض یا تمیز شود. بسیاری از فیلترها برای کار تا 8000 کیلومتر طراحی شده اند.

از برندهای معتبر در زمینه ساخت و فروش فیلتر روغن بی ام و می توان Motorcraft، K&N Powersports، Mobil 1 M1-110، Mann-Filter، FRAM، Motorcraft و Bosch را نام برد. در صورت نداشتن امکان استفاده از فیلتر روغن بی ام و اصل می توان از این فیلترها نیز برای بی ام و تان استفاده کنید. عملکرد بعضی از این فیلترها در حد بهترین فیلتر روغن بی ام و اورجینال است.

 

فیلتر روغن بی ام و استاندارد

اجزای فیلتر روغن موتور شامل یک درب ضخیم، کاغذ صافی و سوپاپ ضد اطمینان است. در ساخت همه این اجزاء فیلتر روغن باید از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود. بخصوص مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کاغذ فیلتر روغن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

نقش فیلتر روغن در موتور بسیار مهم است و رعایت نشدن استانداردها در ساخت آن می تواند آسیب های جدی به موتور وارد کند. قیمت های بالای قطعات بی ام و و همچنین بالا بودن هزینه های تعمیر موتور بی ام و، دقت در انتخاب فیلتر روغن مناسب برای بی ام و تان را بسیار ضروری می کند.

 

فیلتر روغن بی ام و

 

به عنوان مثال، فیلتر های غیر استاندارد به دلیل استفاده از کاغذ بی کیفیت و نامناسب به خوبی عمل تصفیه را انجام نمی دهند و در نتیجه ذرات و آلودگی ها از آن عبور کرده و وارد موتور می شوند. این ذرات به مرور زمان موجب خوردگی پیستون و سیلندر شده و در نهایت به موتور خودرو آسیب می زنند.

استفاده نکردن از یک فیلتر روغن بی ام و استاندارد می تواند منجر به بالا رفتن مصرف بنزین، کم شدن قدرت موتور، جوش آوردن، روغن سوزی، شکستن قطعات موتور و نهایتاً از کار افتادن موتور شود.

از مشخصات فنی فیلتر روغن خوب و استاندارد، می توان به مواردی مانند سهولت ورود روغن به درون فیلتر، جداسازی و جذب خوب ذرات از روغن، مقاوم بودن در برابر پاره شدن، تحمل فشار بالای محفظه فیلتر، آب بندی خوب و داشتن سوپاپ اطمینان اشاره کرد.

از دیگر مشخصات فنی فیلتر روغن استاندارد داشتن سوپاپ اطمینانی است که در مواردی که کثیف بودن کاغذ صافی مسیر حرکت روغن از درون صافی مسدود می شود امکان عبور روغن از خارج صافی را ممکن کند، تا فشار روغن در موتور افت نکند. درصورت کثیف شدن زیاد صافی، روغن نمی تواند از فیلتر عبور کرده و در نتیجه موتور آسیب می بیند. بنابراین، این سوپاپ اطمینان نقش بسیار مهمی در فیلترهای روغن ایفا می کند و یکی از مهم ترین اجزای فیلتر روغن خودرو می باشد. بنابراین هنگام خرید فیلتر روغن بی ام وباید به این نکته توجه داشته باشید.

یکی دیگر از مشخصات فنی فیلتر روغن بی ام و شما ماندن و خالی نشدن روغن از درون فیلتر روغن بعد از خاموش شدن خودرو است. این مسئله موجب می شود که در زمان به کار افتادن مجدد موتور، روغن بلافاصله جریان پیدا کرده و به تمام بخش ها برسد. اگر بعد از خاموش شدن موتور فیلتر روغن خالی شود مقداری طول خواهد کشید تا فیلتر روغن دوباره پر شود و به بخش های مختلف موتور برسد.

 

تعویض فیلتر روغن بی ام و

 

بنابراین هنگام خرید فیلتر روغن بی ام و تان حتماً روی استاندارد بودن آن دقت داشته باشید. متأسفانه در بازار و حتی تعمیرگاه ها و تعویض روغنی ها انواع فیلتر روغن ارزان و غیر استانداردی به فروش می رسد که با حذف قسمت های مهم فیلتر روغن، مانند سوپاپ اطمینان آن، یا با استفاده از مواد نامرغوب برای فروش فیلتر روغن ارزان به مصرف کننده ارائه می کنند. اما باید توجه داشت که استفاده از یک فیلتر روغن ارزان اما بی کیفیت و غیر استاندارد موجب صدمه دیدن موتور خودرو و کم شدن طول عمر آن و در مواردی هزینه های بسیار زیاد به صاحب خوردو خواهد شد. بنابراین استفاده از یک فیلتر روغن استاندارد و همچنین رعایت زمان بندی درست در تعویض فیلتر روغن می تواند مدت های طولانی شما را از صرف هزینه و وقت برای تعمیر بی ام و تان بی نیاز کند.

تعویض فیلتر روغن بی ام و

حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که چه موقع باید فیلتر روغن BMW را تعویض کنید.

یکی از اصلی ترین دلایل برای تعویض فیتلر روغن بی ام و تان می تواند کثیف شدن آن باشد. همانطور که گفته شد فیلتر روغن ذرات حاصل از کارکرد موتور را فیلتر می کند؛ بنابراین بعد از مدتی کثیف شده و در نتیجه عبور روغن از درون آن به سختی انجام می گیرد. در این وضعیت امکان کم شدن راندمان موتور، آسیب دیدن پمپ روغن یا شکستن سوپاپ ها یا سایر قطعات متحرک موتور وجود دارد.

از عمده ترین دلایل کثیف شدن فیلتر روغن می توان به این موارد اشاره کرد:

  • آلودگی های موجود در روغن موتور.
  • ساییده شدن فلزات که منجر به وارد شدن ذرات فلز و کربن به درون جریان روغن موتور می شود.
  • تغییرات دمای روغن موتور حین کار که موجب یک سری واکنش های شیمیایی شده و باعث آلوده شدن روغن می شود.

در مواردی ممکن است نشتی روغن از فیلتر، موجب گریپاژ موتور شود. یا اینکه در اثر پاره شدن کاغذ فیلتر و گیر کردن آن در مسیر حرکت روغن در موتور، روغن به بخش هایی از موتور نرسیده و منجر به آسیب به موتور شود. در مواردی به دلیل وجود سوراخ در کاغذ فیلتر، روغن به خوبی تصفیه نمی شود و آلودگی ها و ذرات از آن عبور می کنند و به تدریج به درون موتور می روند. این ذرات موجب ساییده شدن پیستون و سیلندر شده و به موتور خودروی شما آسیب می زنند.

زمان تعویض فیلتر روغن بی ام و

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

بعضی افراد فیلترهای روغن شان را در فواصل طولانی تعویض می کنند یا آن را به شکل درست و اصولی تعویض نمی کنند، یا از فیلترهای بی کیفیت استفاده می کنند. در حالی که باید توجه داشت که با تعویض به موقع، درست فیلتر روغن و استفاده از فیلتر با کیفیت  هزینه های تعمیر و نگهداری موتور خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بنابراین همواره توجه داشته باشید که تعویض فیلتر روغن بی ام و در زمان های مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است و طول عمر موتور بی ام و تان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اغلب سازندگان فیلترهای روغن بهترین زمان تعویض فیلتر روغن را همراه با تعویض روغن می دانند. به این ترتیب، یعنی بهترین زمان تعویض فیلتر روغن بی ام و بعد از هر 5 هزار کیلومتر یا بعد از 3 ماه خواهد بود.

البته تعویض همزمان روغن و فیلتر روغن ضروری نیست؛ تعویض فیلتر روغن به نوع روغن و فیلتر روغن مورد استفاده شما بستگی دارد. بعضی از تعمیرکاران تعویض فیلتر روغن در فواصل بلندتر را نیز بی ضرر می دانند.

توجه داشته باشید که زمان مناسب تعویض فیلتر روغن بی ام و به بزرگی موتور آن بستگی ندارد. عواملی مانند وزن خودرو، دمای محیط و شرایط آب و هوایی تأثیر بیشتری در این مسئله دارند.

در صورتی که به هر دلیل فیلتر روغن BMW را در فواصل تعیین شده تعویض نمی کنید باید به نشانه های زیر توجه داشته باشید و در صورت مشاهده آن ها اقدام به تعویض فیلتر روغن BMW کنید:

  • بروز مشکل در روشن شدن خودرو
  • خاموش شدن یکباره خودرو
  • افزایش یافتن مصرف سوخت
  • ریپ زدن و روان نبودن کارکرد موتور
  • روشن شدن چراغ چک موتور یا چراغ روغن
  • مشاهده اثرات نشتی روغن در زیر خودرو
  • کم شدن فشار روغن

 

در مواردی که در زیر می آیند بهتر است روغن موتور BMW خود را بعد از 4000 کیلومتر تعویض کنید:

  • در صورت در جا کار کردن زیاد خودرویتان
  • جابجایی های کوتاه زیاد
  • شرایط بد آب و هوایی
  • رانندگی زیاد در ترافیک
  • رانندگی در محیط های پر گرد و غبار

 

چند نکته مهم که باید در مورد تعویض فیلتر روغن بی ام و به آن ها توجه داشته باشید:

  • به هیچ عنوان دو روغن موتور با خواص متفاوت را با هم ترکیب نکنید.
  • ترجیحاً فیلتر روغن BMW خود را در فواصل معین و بعد از تعویض روغن موتور تعویض کنید.
  • میزان روغن موتور نباید از نشانه گیج پایین تر یا بالاتر باشد. زیاد بودن روغن موتور موجب افزایش مصرف بنزین خواهد شد.
  • ریختن بیش از حد روغن درون موتور، موجب بروز اشکال در کار فیلتر روغن می شود و موجب نشت روغن خواهد شد.

قیمت فیلتر روغن بی ام و

بالاتر بودن قیمت فیلتر روغن BMW  نسبت به برخی از فیلترهای موجود در بازار به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت فیلترهای روغن بی ام و است. بر خلاف فیلترهای ارزان قیمت فیلتر بی ام و با مواد با کیفیت بالا و با رعایت اصول مهندسی و استفاده از علوم روز ساخته می شوند.

همانطور که گفته شد فیلتر روغن نقش بسیار مهمی در سلامت موتور خودرو دارد. و استفاده از فیلترهای بی کیفیت می تواند منجر به آسیب های جدی به موتور خودروی شما شود. بنابراین اطمینان خاطر و ایمنی حاصل از خرید فیلتر روغن بی ام و ارزش هزینه ای که می کنید را دارد و شما نباید در مورد قیمت فیلتر روغن بی ام و تان حساسیت زیادی به خرج دهید. شما باید به دنبال خرید بهترین فیلتر روغن موتور مناسب برای بی ام و تان باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *