مواردی که باید در مورد سیستم روتر و لنت بی ام و بدانید

سیستم ترمز ، شامل، کالیپرها، سیلندرها، روتورها، لنت بی ام و شما و همینطور سایر قطعات جزئی مرتبط با آن ها باید درست کار کند تا ایمنی کلی خودرو تضمین شود. وقتی یکی از لنت ها به خوبی عمل نکند،‌ برای کاهش سرعت و توقّف دچار مشکل خواهید شد.

تعویض روتور و لنت بی ام و، و قسمت های دیگر سیستم ترمز، اگر چند باری آن را انجام داده باشید، کاری نسبتاً ساده است. حتّی کسی که آشنایی چندانی با خودروها ندارد، در صورتی که ابزار درست(و زمان) برای انجام این کار را در اختیار داشته باشد، می تواند روتورها و لنت های بی ام و اش را سر جایشان نصب کند. بعد از هر بار تعویض روغن، تعویض لنت و روتور یکی از معمول ترین کارهایی است که صاحبان خودرو انجام می دهند. اگر تجربه یا امکانات کافی برای انجام این کار را ندارید، بهتر است که خودرویتان را به مراکز تعمیر تخصّصی بی ام و قابل اطمینان بسپارید، با این کار می توانید مطمئن باشید که کار توسّط متخصّصین با تجربه انجام خواهد شد، و از روتور و لنت بی ام و اصلی برای جایگزینی قطعات خودرویتان استفاده خواهد شد.

برای اینکه دید بهتری از ترمز خودرویتان پیدا کنید، بیایید به بعضی از جنبه های اصلی سیستم ترمز، شامل بخش های مختلف آن، اینکه چطور با هم کار می کنند، برخی مکانیزم های ایمنی و اطّلاعات دیگری که به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه به کدام قطعه های بخصوص ترمز خودرو نیاز دارید نگاهی بیندازیم.

 

لنت ها و روتورهای ترمز بی ام و

 

لنت بی ام و

 

اکثر شما، وقتی دربارۀ سیستم ترمز خودرویتان فکر می کنید، دو قطعۀ اوّلی که به ذهن تان خطور می کند روتورها و لنت های بی ام و تان است. این دو قطعه معمول ترین قطعات تعویضی ترمز ها هستند، تا اندازه ای به این دلیل که زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید مسئولیت ایجاد اصطکاک خیلی زیادی که خودروی شما را متوقّف می کند به عهدۀ آن هاست. برخلاف قطعات مهم دیگر ترمز- مانند سیلندر اصلی ترمز، شلنگ ترمز و کالیپر- روتور و لنت بی ام و شما در معرض بیشترین میزان استهلاک در بین بخش های دیگر سیستم ترمز هستند.

برای متوقّف شدن اکسل، لنت ها روی روتورها فشار داده می شوند(در هر دو طرف روتور، برای داشتن یک حرکت توقّفی متعادل). این فعل و انفعال فلز روی فلز می تواند باعث شود که هم روتور و هم لنت خورده شوند. روتورها و لنت های بی ام و به علّت استفاده از تکنولوژی و دانش روز، عملکرد و دوام خیلی بهتری نسبت به بسیاری از دیگر لنت ها و روتورهای موجود در بازار دارند. در نتیجه یک روتور یا لنت بی ام و میزان ساییدگی و خوردگی به مراتب کمتری نسبت روتورها و لنت های دیگر دارد.

لنت های ترمز بی ام و اصولاً به دو روش ساخته می شوند:

لنت های نیمه فلزی– این نوع متداول تر از لنت بی ام و، شامل تراشه های فلزی ای است که توسط رزین به هم چسبیده اند. لنت های نیمه فلزی مقرون به صرفه ترین و پر استفاده ترین نوع از لنت های ترمز هستند. لنت های بی ام و نیمه فلزی به کار رفته در ای خودروها دارای مشخّصه های سایش عالی، حذف صدا و لرزش، ساییدگی یکنواخت، و میزان اصطکاک ثابت در دماهای مختلف می باشد.

 

لنت بی ام و فلزی

 

لنت های سرامیکی– یک لنت بی ام و سرامیکی، در قیاس با لنت های نیمه فلزی، برای داشتن عملکرد بهتر و دیرتر مستهلک شدن، دارای طرّاحی سبک و خصوصیّات عالی است. یک لنت بی ام و سرامیکی از رشته های سرامیکی، مواد پرکننده، و کمی فلز که به کمتر شدن تولید گرما حین ترمز گرفتن کمک می کند، ساخته شده است. لنت های سرامیکی به کار رفته در خودروهای بی ام و می توانند تا دمای 1000 درجۀ سانتیگراد را تحمّل کنند، دمایی در اندازۀ مواد مذاب خارج شده از دهانۀ یک آتشفشان. البته در استفادۀ روزمره دمای این نوع از لنت بی ام و معمولاً از 500 درجه بالاتر نمی رود.

 

لنت ترمز سرامیکی

 

کدام لنت برای خودروی شما مناسب است؟ تا زمانی که از لنت بی ام و اورجینال برای خودرویتان استفاده می کنید، می توانید به دلخواه از مواد مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر خودروی شما لنت های بی ام و نیمه فلزی کارخانه ای داشته، امّا شما تصمیم بگیرید که از لنت های سرامیکی استفاده کنید، ایرادی ندارد. در صورتی که لنت ها به خوبی و به شکل درست در جای خود قرار بگیرند،‌ انتخاب بین مواد سازندۀ آن ها در درجۀ دوم اهمیّت قرار می گیرد. عادت های شخصی شما در رانندگی، رفت و آمد های روزمره تان، وضعیّت آب و هوا، همۀ این فاکتورها می توانند به تصمیم برای اینکه آیا می خواهید از لنت های فلزی یا سرامیکی استفاده کنید کمک کنند.

زمانی که لنت بی ام و تان نیاز به تعویض داشته باشد، چند نشانه وجود دارد که باید به آن ها توجّه داشته باشید. یک صدای جیغ مانند زیر می تواند به معنای این باشد که شاخص سایش لنت های ترمزتان(یک تکۀ کوچک فلزی که وقتی مواد سازندۀ لنت ترمزتان تا سطح معینی پایین می رود بیرون می افتد) با روتور تماس پیدا می کند. امّا مسأله فقط صدا نیست؛ به پایداری خودرویتان در زمان ترمز گرفتن توجّه داشته باشید. کمی لرزش می تواند نشان دهندة ساییدگی نا متقارن لنت های شما باشد،‌ که موجب حرکت نا متعادل حین ترمز کردن می شود.

بسته به نیازهای خاص تان می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع از لنت بی ام و برای شما مناسب است. برای رانندگی های روزمره، لنت های بی ام و نیمه فلزی بهترین قیمت، بدون اینکه به قیمت از دست دادن کیفیّت ترمزگیری و قابل اطمینان بودن آن شود، را ارائه می دهند. توجّه داشته باشید که برای داشتن کیفیّت ترمزگیری در حد استانداردهای رعایت شده در خودرو بی ام و تان، باید در انتخاب لنت مناسب خودرو خود دقّت داشته باشید.

روتور ترمز همراه با لنت ها کار می کند، و معمولاً از جنس فلز ساخته شده است- فولاد، چدن و آلومینیوم مواد معمول در ساخت آن ها هستند. اگر چه در سال های اخیر روتورهای سرامیکی در وسایل نقلیۀ قدرت بالا بسیار رایج ترند. بسیاری از دیسک های روتور ترمز ها دارای پروانه های داخلی هستند که گرمای فوق العاده زیاد تولید شده حین پروسۀ ترمز کردن را خارج می کنند. روتور های به کار رفته در خودروهای بی ام و طوری ساخته می شوند که ایمنی و عملکرد و رسانایی گرمایی بالا، سر و صدای کمتر هنگام ترمز گرفتن، مقاومت بیشتر در برابر اعوجاج و ترک خوردن، ضریب اصطکاک بالا، و دوام بالایی داشته باشند. علاوه بر نوع استاندارد صاف روتورها که در اکثر خودروها استفاده می شود، انواع مختلفی دیگری از روتورها هم وجود دارند. این روتورهای دارای عملکرد عالی ممکن است سوراخ دار باشند، چاک دار باشند، یا هردو. در خودروهای بی ام و بیشتر از این انواع جدید روتورها استفاده می شود.

 

لنت بی ام و

 

یک روتور چاک دار به شکل قابل توجّهی نسبت به یک روتور صاف عملکرد بالاتری دارد. در ترمز گرفتن های شدید، لنت های بی ام و تان ساییده می شوند و خروج گاز حاصل از آن موجب ایجاد یک لایه از غبار و گازها بین لنت و سطح سایشی روتور ترمز صاف می شود. روتورهای چاک دار، شیارهایی دارند که روی سطح سایشی قرار گرفته اند، که به گاز و غبار حاصل از ترمز گرفتن امکان خارج شدن را می دهند، و در نتیجه اتّصال بهتری بین روتور و لنت بی ام و شما ایجاد می شود. این چاک ها همچنین کمک می کنند که سطح روتور به شکل یکنواخت تری خنک شود، و در نتیجه احتمال تاب برداشتن روتور در اثر گرمایش خیلی زیاد کاهش پیدا کند.

روتورهای سوراخ دار، مانند روتورهای چاک دار محلی برای فرار گاز و غبار تولید شده حین ترمز گرفتن دارند. ضمن اینکه سوراخ های روی سطح یک روتور سوراخ دار یک مسیر خنک سازی مستقیم بین سطح سایشی روتور و پروانه های خنک کننده ایجاد می کنند، که موجب پایین آمدن دماهای قسمت ترمز می شود. روتور های سوراخ دار، مانند روتور های چاک دار می توانند پیش از اینکه ورود آب بتواند پاسخ ترمزگیری اوّلیه را تحت تأثیر قرار دهد، با دادن امکان خروج فوری آب بین سطح روتور و لنت بی ام و شما، گیرش اولیۀ ترمز در آب و هوای مرطوب را افزایش دهند. روتور های سوراخ دار علاوه بر داشتن مزیت های عملکردی، پشت رینگ های خودروی شما ظاهری بسیار خوب دارند و حتّی زمانی که خودرو متوقّف است، احساسی از سرعت را منتقل می کنند.

روتورهای ترمز به کار رفته در خودروهای بی ام و که هم سوراخ دار و هم چاک دار هستند مزیّت های هر دو نوع را دارند: گیرش اوّلیة عالی در هوای مرطوب و خشک، قابلیّت خنک شدن عالی، خوردگی کمتر ترمز، و ظاهری بسیار عالی که زیبایی خودروی بی ام و شما را باز هم بیشتر می کنند. همۀ این ها، روتورهای سوراخ دار-چاک دار را انتخاب بسیاری از کسانی که به دنبال عملکرد بهتر ترمزهای خوردویشان هستند و همینطور تیم های مسابقه کرده است. دقیقاً به همان دلایل، این روتورها برای رانندگی های روزمرۀ شما با خودروی بی ام و تان هم عالی هستند. برای یک رانندۀ معمولی که می خواهد در زمان هایی که ضرورت ایجاد می کند ترمزهایش بلافاصله عمل کنند و در کمترین زمان ممکن توقّف کند، استفاده از یک تکنولوژی کوچک از ماشین های مسابقه در خیابان ها مشکلی ایجاد نمی کند.

یک روتور ناهموار به مواردی گفته می شود که سطح روتور دارای برآمدگی ها، حفره ها و سایر نقص هایی که مانع از تماس کامل سطح روتور با لنت ها در هر دو طرف می شوند. غبار،‌ حرارت بیش از حد، لنت های ساییده شده و مجموعه ای از فاکتورهای دیگر در ایجاد یک روتور ناهموار تأثیر گذارند. با استفاده از روتور و لنت بی ام و اصلی در خودرویتان تمام این عوامل به حداقل خواهند رسید و می توانید تا مدّت ها از این مشکلات در امان باشید.

 

لنت ترمز بی ام و

 

زمانی که ترمز می گیرید به تغییرات کوچک توجّه داشته باشید، چون می توانند علامت یک مشکل بزرگ باشند که مجبور خواهید شد به زودی به آن رسیدگی کنید.

تا میانۀ دهۀ 90،‌ معمولاً خودروها در چرخ های جلو و عقب دارای سیستم های ترمز متفاوتی بودند. اکثر خودرو ها در آن زمان دارای لنت و روتور در محور جلو، و چیزی که به آن ترمز کاسه ای گفته می شد در محور عقب بودند. ترمزهای کاسه ای با اعمال فشار روی کفشک های ترمز داخل یک استوانه، و در نتیجه تولید نیروی کافی برای متوقّف کردن چرخ های عقب عمل می کنند. امّا بعضی دلایل، استفاده از ترمز های کاسه ای را در طرّاحی خودروهای جدید به شکل فزاینده ای کم کرد. یکی از آن ها این بود که معمولاً تعویض آن ها سخت تر از لنت ها و روتور هاست؛ ساختار ترمز کاسه ای دارای تعداد زیادی فنر و قطعه های کوچک دیگر است، در نتیجه کمی گیج کننده تر از پیکربندی معمولی روتور و لنت است.

ترمز های کاسه ای در بیشتر خودروهای جدید بی ام و کنار گذاشته شده اند، البته در بعضی از آن ها همچنان استفاده می شوند. اگر یک مدل قدیمی بی ام و دارید، ممکن است سیستم ترمز عقب تان شامل ساختار کاسه ای باشد.

 

کالیپرها و سیلندرهای ترمز- دو جزء ضروری در پشت پرده برای متوقّف کردن خودروی شما

با وجود آنکه روتورها و لنت های بی ام و تان شناخته شده ترین اجزاء سیستم ترمز برای شما هستند، نمی توانید برخی از قطعات دیگر که به خودروی شما کمک می کنند که سرعت را کم کنید و آن را متوقّف کنید را فراموش کنید.

در یک سیستم معمول ترمز دیسکی(معمولاً در محور جلوی خودروی شما، همینطور در محور عقب، بخصوص در خودروهای جدید تر)، سیستم فشار بسته روغن ترمز هیدرولیک به حرکت دادن سیلندر اصلی کمک می کند، و این حرکت کالیپرهای ترمز را تحت فشار قرار می دهد. این سیلندر چیزی است که موجب می شود لنت های بی ام و تان روی روتور فشار وارد بیاورند.

کالیپر مانند یک گیره است که روی روتور قرار گرفته است، و امکان کنترل لنت های بی ام و تان در هر دو طرف روتور را می دهد. زمانی که سیلندر اصلی توسط پدال ترمز فعّال می شود، روغن ترمز موجب حرکت پیستون کالیپر می شود، که این باعث جلو داده شدن لنت ها برای گرفتن روتور می شود.

لنت ترمز ماشین بی ام و

 

بخشی از کالیپر ترمز که کمتر به آن توجّه می شود پین لغزنده است. هر کالیپر دارای یک جفت پین لغزنده است که به سمت جلو و عقب می لغزند تا به توزیع متوازن فشار پیستون کالیپر کمک کنند. وقتی پین های لغزنده دچار نقص می شوند، یک طرف روتور، نسبت به طرف دیگر، تحت فشار بیشتری از طرف لنت قرار خواهد گرفت، و در نتیجه کارایی ترمز دچار نقص خواهد شد. در نواحی دارای آب و هوای سخت(به خصوص زمستان های سرد)، گل، یخ، نمک و امثال این ها می توانند عملکرد کالیپر را دچار مشکل کنند، بخصوص در زمینۀ عملکرد پین لغزشی. ظاهر قضیه ممکن است فریب دهنده باشد؛ ممکن است پین های لغزندۀ داخل کالیپری که ظاهراً درست کار می کند دارای ایرادی باشند، که مانع از انتقال کامل و یکنواخت فشار لنت ها به روتور شوند.

 

سیستم های ترمز ضد قفل بی ام و (ABS)

برای جلوگیری از قفل شدن ترمز ها در اثر فشار خیلی زیادی که توسّط سیلندر ترمز وارد می آید(و همینطور به روتور و لنت بی ام و تان)، یک وسیلۀ محافظتی وجود دارد که به آن ای بی اس(ABS) گفته می شود(سیستم ترمز ضد قفل). ای بی اس که بین سیلندر اصلی و محور ها قرار دارد، از اینکه چرخ ها فشار خیلی زیادی را متحمّل شوند ممانعت می کند. زمانی که ای بی اس خودروی شما تشخیص می دهد که به یک چرخ فشار بیشتری وارد می شود یا با سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر می چرخد، فشار روغن ترمز را طوری تنظیم میکند که به چرخ اجازه دهد که به صورت لحظه به لحظه بچرخد. در اصل ای بی اس یک تنظیم کنندۀ فشار برای کل سیستم ترمز شماست.

پیش از اینکه سیستم های ترمز ای بی اس به شکل گسترده استفاده شوند، سیستم ترمز خودروها در زمان ترمز کردن درجا بی حرکت می شد. بدیهی است که این مسأله پیامدهایی از نظر ایمنی داشت، بنابراین سازندگان خودرو و مهندسین مکانیزمی ساده و در عین حال مؤثر برای جلوگیری از کاهش قدرت ترمز برای هر کدام از چرخ ها ابداع کردند.

داشتن تکنولوژی پیشرفته در زمینۀ کنترل و ارتباطات بین فعّالیّت های داخلی خودرو، داشتن دانش در زمینۀ علوم هیدرولیک و الکترونیک باعث شده است که بی ام و در زمینۀ تولید خودرو به یکی از شرکت های پیشرو در زمینۀ تکنولوژی های ایمنی پیشرفته تبدیل شود. در نتیجه شاهد به کار گرفتن جدید ترین و پیشرفته ترین سیستم های ترمز ای بی اس در خودروهای بی ام و هستیم.

 

نشانه های مشکل در سیستم ترمز بی ام و

یک قطعۀ دارای مشکل در سیستم ترمز می تواند عواقب بسیار بدی از نظر ایمنی رانندگی داشته باشد. باید از برخی علائم و نشانه های اشکال در سیستم ترمز آگاه باشید. بعضی از آن ها واضح هستند، در حالی که تشخیص بعضی دیگر سخت تر است. امّا راننده های دقیق می توانند اکثر مشکلات در سیستم ترمز را به سادگی تشخیص دهند. اگر خودروی شما هر کدام از علائمی که در ادامه می آیند را نشان می دهد، توصیه می کنیم که قطعات ضروری به سرعت تعویض شوند.

 

  • قدرت کم ترمز- پدال ترمز به سادگی به کف خودرو می رسد
  • صدای خراشیده شدن یا جیغ مانند
  • توقّف های دارای لرزش/غیر یکنواخت
  • ریختن روغن ترمز از زیر خودرو
  • صدای ساییده شدن هنگام ترمز گرفتن
  • چراغ های هشدار دهندۀ سیستم ترمز یا سیستم ای بی اس روی داشبورد
  • سطح پایین روغن ترمز
  • تفاله و فضولات در روغن ترمز
  • بوی سوختگی یا دود هنگام ترمز کردن

وضعیّت های بالا فقط برخی از علائم هشدار دهندۀ یک سیستم ترمز دارای مشکل هستند. زمانی که علّت دقیق مشکل را تشخیص دادید، باید قطعۀ دارای مشکل را فوراً تعویض کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *