خرید شمع بی ام و

راهنمای خرید شمع بی ام و

بسیاری از ما شیفتة خودرو هستیم. وقتی طراحی و ساختار یک خودرو را می بینیم، تحت تأثیر قرار می گیریم. اما حتماً می دانید که مسئول اصلی عملکرد خودرو موتور آن است. گرچه موتور در معرض دید قرار ندارد، امّا تأثیر بسیار زیادی در عملکرد خودرو دارد.

کمپانی BMW یک از تولید کنندگان پیشرو در صنعت خودروسازی است. بی ام و با موتورهای بسیار خوش ساخت و بدنۀ قدرتمند خودروهایش شناخته شده است. موتور به وسیلۀ قطعۀ کوچکی به نام شمع به حرکت در می آید. درست است که اندازۀ شمع در قیاس با سایر قطعات خودرویتان کوچک به نظر می رسد، اما در واقع قطعۀ بسیار مهمی است.

 

کارکرد شمع در خودرو چیست؟

شمع یک وسیله برقی است که در موتورهای احتراقی مورد استفاده قرار می گیرد و در قسمت سر سیلندر موتور نصب می شود. بنزین به شکل افشانه درون سیلند اسپری و فشرده می شود. بعد از اینکه سوخت فشرده شد، شمع شروع به تولید جرقه هایی می کند و بنزین فشرده شده را مشتعل می کند.

 

انواع شمع بی ام و

انواع مختلفی از شمع بی ام و وجود دارد. شما باید در ارتباط با هر کدام از آن ها مقداری اطلاعات داشته باشید تا بتوانید بهترین شمع را برای خودروی بی ام و تهیه کنید. شمع ها می توانند بر اساس نوع الکترودی که دارند دسته بندی شوند. انواع مختلف الکترود شامل U، V و دو نیمه است.

 

انواع شمع بی ام و

 

جنس شمع بی ام و می تواند یکی از ملاک های دسته بندی انواع شمع بی ام و باشد:

  • شمع مسی: دارای یک هسته مس خالص است. اما الکترود مرکزی در انتهای خود آلیاژ نیکل دارد. این شمع بزرگ ترین قطر الکترود را دارد. ولتاژ مورد نیاز برای شروع به کار شمع به صورت غیر مستقیم با قطر الکترود متناسب است.
  • شمع تک پلاتین: از نظر طراحی بسیار به شمع مسی شبیه است. تفاوت بین آن ها این است که در این نوع شمع یک صفحۀ پلاتینی به انتهای الکترود مرکزی متصل است.
  • شمع دو پلاتینی: این نوع شمع برای حل مشکل جرقه های زائد طراحی شده است. مشکل جرقه های زائد در شمع های تک پلاتینی و مسی وجود دارد. برای حل این مشکل یک صفحۀ پلاتینی اضافی به انتهای الکترود کناری هم متصل شده است.
  • شمع اریدیومی: کاراترین نوع شمع بین سایر شمع ها هستند. دارای یک سر ایریدیومی در الکترود مرکزی و سر پلاتینی در الکترود کناری هستند. سر ایریدیومی قطر الکترود مرکزی را کاهش می دهد. بنابراین ولتاژ کمتری مصرف می شود و مشکل جرقه های زائد نیز حل می شود.

 

مزایای شمع بی ام و با کیفیت چیست؟

شمع یک بخش بسیار مهم در خودروهاست. از مزیت های داشتن یک شمع BMW با کیفیت می توان این موارد را برشمرد:

  • کمک می کند تا اشتعال سوخت بهینه شود. این مسئله برای شمع مزیت بسیار مهمی است و عملکرد موتور را بهبود می دهد.
  • بازده سوخت را افزایش می دهد. توجه زیاد روی کیفیت و کارایی شمع بی ام و از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید به دنبال یک شمع BMW با کیفیت عالی باشید، این کار به شما کمک می کند که در هزینه های سوخت صرفه جویی کنید.
  • موجب کارکرد پرتوان و نرم خودروی BMW شما می شود.
  • تولید گازهای مضر را کاهش می دهد. اگر سوخت به صورت کامل مشتعل نشود، گازهای مضر و سمی تولید می کند.

 

چطور بهترین شمع بی ام و را انتخاب کنیم؟

ضروری است مطمئن شویم که شمعی که قصد خرید آن را دارید مناسب خودروی شما باشد. امکان رسیدن به بازده حداکثری تنها زمانی ممکن است که یک شمع مناسب انتخاب کنید. فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید هنگام انتخاب شمع در نظر داشته باشید:

  • اندازۀ الکترودها
  • فاصلۀ بین الکترودها
  • جنس مادۀ به کار رفته برای ساخت سر الکترودها
  • قطر و بلندی بخش دندانه دار شمع
  • برآمدگی دماغۀ عایق

 

هر شمعی برای خودروی BMW شما قابل استفاده نیست. هنگام خرید شمع برای خودرویتان باید بسیار مراقب باشید. هر مدل یک نوع شمع خاص را برای اشتعال سوخت با سرعت و مقدار مورد نظر نیاز دارد.

 

بهترین شمع بی ام و

 

چطور می توان گفت که یک شمع از کیفیتی بهتر نسبت به دیگری برخوردار است؟ باید به جنس شمع بی ام و تان و طراحی خاصی که در آن به کار رفته است نگاه دقیق تری داشت. سال ها پیش شمع های دارای هسته های مسی، بسیار معمول بودند. اما این روزها شمع های با هسته های از جنس پلاتین، دوبل پلاتین یا ایریدیوم عملکرد خوب و روان خودروی شما را برای مدت زمان طولانی تری ممکن می کنند. فاکتور های دیگری که یک شمع را با کیفیت تر می کند چیزهایی مانند شیار های الکترودهای جانبی یا طراحی خاص عایق های شمع ها که مانع تخلیۀ الکتریکی ناخواسته در زمان جرقه زدن شمع می شود، هستند.

خرید شمع بی ام و اصل روشی خوب برای اطمینان از کیفیت، و دوام شمع ها است. یک شمع اصل بی ام و عمر و کارکردی به مراتب بهتر از شمع های متفرقه دارد.

هر چند وقت یکبار باید شمع و وایر و شمع خودرو بی ام و را تعویض کنید؟

سوال خوبی است، اما پاسخ دادن به آن ساده نیست، چون بخشی از آن به کیفیت شمع ها و وایرهایی که روی خودرویتان دارید بستگی دارد. شمع ها و وایرهای با کیفیت، عمر بیشتری دارند. یک قاعدۀ خوب این است که وایر را همزمان با شمع تعویض کنید.

در مورد اینکه برای سرویس و نگهداری خودرو باید به چه چیزهایی توجه کرد، اکثر افراد چیزهایی مانند چک کردن فشار باد لاستیک ها و تعویض روغن را مطرح می کنند. زیاد بودن تعداد افرادی که تعویض شمع هایشان را بخشی از برنامۀ سرویس و نگهداری مورد نیاز خودرویشان قرار نمی دهند تعجب برانگیز است. تعویض منظم و مطابق برنامۀ شمع به اندازۀ تعویض روغن یا چک کردن فشار باد لاستیک ها مهم است.

اگر حین رانندگی با خودرویتان احساس مشکل در حرکت یا کند شدن کردید، می تواند نشانۀ‌ این باشد که لازم است شمع هایتان چک شود. نشانه های یک شمع دارای مشکل متنوع اند و نمی توان به راحتی مشکلی در خودرو را به آن نسبت داد. اگر با کم شدن شتاب، افت عملکرد، قدرت پایین، مصرف بیش از اندازۀ‌ سوخت و مشکل در حرکت و روان بودن خودرو روبرو هستید، علت آن می تواند عملکرد بد شمع ها باشد.

اصطلاح “تنظیم موتور” اساساً به سیستم های احتراق خودروهای بی ام و قدیمی تر که از دلکو، وایر شمع و سیستم های جرقه زنی و پلاتین های دلکو استفاده می کردند مرتبط است. این سیستم های منسوخ شده با سیستم های احتراق از نوع coil-on-plug که هیچ قطعۀ‌ متحرکی ندارند و فواصل سرویس و نگهداری بلند مدت تری دارند جایگزین شده اند. از مدل های 1999 به بعد، در تولید شمع BMW تحولاتی ایجاد شد. اکثر این خودروها با شمع هایی با الکترود های دارای سر پلاتینی(و از 2006 با الکترود های دارای سر ایریدیومی) که بعد از 160000 کیلومتر نیاز به تعویض داشتند، تولید می شدند. (تقریباً از 1999 تا مارس 2009، و به جز مدل های M و توربوشارژ) مدل های قدیمی ترMotorsport  بی ام و مانند E36/7 و E85 M Roaster/Coupe و E36 و E46 M3 با یک نوع مشابه شمع BMW یعنی Two Ground Strap تولید می شدند. این موتورهای با عملکرد بالا موجب استهلاک شمع های بی ام و با سرعت بیشتری می شدند و بعد از هر 100000 کیلومتر نیاز به تعویض داشتند. مدل های جدید تر Motorsport بی ام و، مانند E60 M5، E63/64 M6 و E90/92 M3 دوره های سرویس و نگهداری کوتاه تری دارند. در این خودروهای مجهز به موتورهای V8 و V10 ،برای داشتن عملکرد بهینه، بعد از هر 60000 کیلومتر نیاز به تعویض شمع خودرو بی ام و تان دارید. در مدل های توربوشارژ بی ام و، که در آن ها از موتورهای N54، N63 استفاده می شود(مانند 135i، 335i، 535i، X5، X6، مدل های 2009 و جدیدتر 750i، مدل های 2010 و جدیدتر 550i) از شمع های دارای سر مسی که بعد از هر 60000 کیلومتر نیاز به تعویض دارند استفاده می شود. در جدیدترین مدل های دارای موتورهای توربوشارژ N20 و N55 یا موتور N52TU (مدل های 2010 و جدیدتر 535i، 535i GT، 128i، 328i، X3، X5) بعد از هر 100000 کیلومتر به تعویض شمع نیاز است. تعویض شمع خودرو بی ام و تان در دوره های مشخص شده کمک می کند که عملکرد موتور و صرفه جویی در مصرف سوخت خودرویتان به حداکثر برسد.

تمامی این مقادیر با فرض کاملاً درست کار کردن خودرو پیشنهاد شده اند. اینکه شمع ها خیلی زودتر از این دوره ها خراب شوند به هیچ وجه غیرعادی نیست. زمانی که شمع دچار مشکل شود مهم نیست که 10 کیلومتر یا 100000 کیلومتر با آن کار کرده باشید، شمع هر چه سریع تر نیاز به تعویض دارد.

فواید تعویض شمع بی ام و چیست؟

زمانی که شمع هایتان به هر دلیلی شروع به بد کار کردن می کنند، خودروی شما عملکرد بهینۀ خود را از دست می دهد. این ها چند مورد از فواید عمدۀ تعویض شمع هاست.

  • خودروی شما روان تر کار می کند

زمانی که شمع هایتان را تعویض می کنید فرآیند احتراق در موتور بسیار بهتر انجام می شود. این مسئله باعث می شود که موتور شما روان تر کار کند و رانندگی با خودرویتان بسیار راحت تر خواهد شد.

  • میزان مصرف بنزین تان بهتر می شود

زمانی که موتور روان تر کار کند فرآیند احتراق در آن بهتر ادامه پیدا می کند. این مسئله به نوبۀ خود میزان مصرف سوخت شما را در دراز مدت بهبود می دهد.

  • بعضی از خطرات بالقوه برای سایر قطعات موتور یا خودرو از بین می رود

وقتی در اثر عملکرد بد شمع موتور بی ام و شما، خودرویتان در جرقه زدن دچار مشکل می شود یا می پرد، احتمال آسیب دیدن بقیۀ قطعات در اثر این حرکت ها و همینطور ایجاد گرمای زیاد وجود دارد.

 

4 نکته که برای خرید شمع بی ام و

زمانی که یک شمع جدید برای خودرویتان خریداری می کنید باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ در اینجا لیستی از توصیه هایی که می توانند در پیدا کردن شمع بی ام خوب و مناسب نیازهایتان به شما کمک کنند را می آوریم.

  1. اطلاعات مربوط به خودرویتان را بدانید.

بسیار مهم است که اطلاعات مهم مربوط به خودرویتان را بدانید. این اطلاعات در انتخاب درست نوع و اندازۀ شمع بی ام و تان به شما کمک خواهند کرد.

مهم ترین اطلاعاتی که در مورد خودرویتان به آن ها نیاز دارید عبارتند از:

  • سال ساخت خودرو
  • مدل
  • اندازه/حجم موتور
  • نوع کاربراتور یا انژکتور
  • تعداد سیلندر

بسیاری از این اطلاعات را می توان از دفترچۀ‌ راهنمای خودرو به دست آورد. وقتی زمان سرویس و نگهداری خودرو می رسد، این دفترچه، اطلاعات اختصاصی دربارۀ نوع شمع هایی که باید برای خودرویتان خریداری کنید و همینطور اندازۀ شمع هایی که نیاز دارید را به شما می دهد. حتی شاید برند شمعی که می توانید استفاده کنید نیز در آن توصیه شده باشد.

 

  1. شمع های دارای کیفیتی پایین تر از آنچه از ابتدا در خودرو استفاده شده است نخرید.

شمع ها چیزهایی نیستند که بخواهید در خرید آن ها صرفه جویی کنید. بسیاری از افراد مرتکب این اشتباه می شوند و شمع بی ام و اصل کارخانه ای خود را با نوعی از شمع ها که استاندارد های مشابه شمع های اولیه ندارند جایگزین می کنند. این اشتباه بزرگی است. زمانی که شمع اولیۀ خودرویتان را تعویض می کنید همواره آن ها را با نوعی مشابه یا بهتر جایگزین کنید.

  1. خرج کردن بیشتر برای شمع ها اغلب موجب صرفه جویی در مخارج تان می شود.

اغلب، در خرید بعضی از بخش های خودرو نیازی به خریدن قطعات با قیمت هر چه بالاتر نیست. اما قیمت شمع بی ام و از این قاعده مستثناست. در مورد شمع بی ام و معمولاً بهترین راه خرید یک شمع گران است. خرید یک شمع با کیفیت معمولاً در دراز مدّت مقادیر قابل توجهی از پول شما را در مصرف سوخت صرفه جویی می کند. پس بهتر است که از گران بودن قیمت شمع بی ام و تان ناراحت نباشید.

  1. کاربرد خودرو

زمانی که برای بی ام و تان شمع می خرید، حتماً کاربرد اصلی آن را در نظر داشته باشید. شمع های مورد استفاده در خودرویی که برای رفت و آمد معمول به محل کار مورد استفاده قرار می گیرند با شمع هایی که برای یک خودروی دارای عملکرد بالا که فقط آخر هفته ها برای رانندگی با سرعت بالا آن را بیرون می آورید بسیار تفاوت دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *